چکیده:
در فرآیند آموزش و فراگیری الکترونیکی از مدتها پیش بحث استاندارد بهعنوان یک مقوله بسیار مهم مطرح بوده است، بهگونهای که مؤسساتی نظیر مؤسسه مهندسی الکتریک و الکترونیک3 مدلهای بسیاری جهت استاندارد نمودن بحثهای مطرح در زمینه آموزش و فراگیری الکترونیکی ارائه نمودهاند. یکی از مدلهای ارائهشده در این خصوص، مدل ایزو 9126 است که در این مقاله جهت ارزیابی کیفیت سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر بهکار گرفته شده است. این مدل جهت ارزیابی سامانه، شش متغیر اصلی ارائه نموده است که هرکدام از این متغیرها توسط چند شاخص دیگر قابل اندازهگیری است. هدف این مقاله، بررسی تأثیر هر یک از شش متغیر مدل، روی کیفیت سامانه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه امیرکبیر بوده است. بدین منظور، شاخصهای مدل ایزو 9126 بهصورت پرسشنامه درآمد و در بین نمونههای آماری تحقیق (120 نفر از کارشناسان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر) توزیع و تکمیل گردید. براساس نتایج بهدستآمده، بین کیفیت سامانه فراگیری الکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از شش عامل اثرگذار مدل، رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج بهدستآمده، کیفیت سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه بهترتیب بیشترین تأثیر را از قابلیت نگهداری سامانه، کارائی سامانه، انتقالپذیری سامانه، عملیاتی بودن سامانه، قابلیت استفاده، و قابلیت اطمینان سامانه میپذیرد.
One of the models presented in e-learning quality system field is ISO 9126 model, which applied in this research to evaluate e-learning system of Amirkabir University. This model system for evaluation, the six main variables provided that each of these variables by several other indicators was measured. Thus, the model parameters as ISO 9126 and turned the questionnaire survey among samples (120 experts and students of Amirkabir University) and the distribution were completed. Based on the results between the electronic learning systems, Amirkabir University with each of the six-factor model of effective, direct and meaningful relationship exist. Also, based on the results, the system of e-learning in Amirkabir University was affected most respectively by maintainability, efficiency, portability, functionality, usability and reliability.
خلاصه ماشینی:
براساس نتايج به دست آمده ، بين کيفيت سامانه فراگيري الکترونيکي دانشگاه صنعتي اميرکبير با هر يک از شش عامل اثرگذار مدل ، رابطه مستقيم و معني داري وجود دارد.
با توجه به مطالب عنوان شده ، پژوهش حاضر بـه دنبـال پاسـخگوئي بـه ايـن سـؤال اسـت کـه نخسـت : عوامـل مـؤثر در ارتقـاء کيفيـت سـامانه يـادگيري الکترونيکـي دانشـجويان در دانشـگاه اميرکبيـر براسـاس مـدل ايـزو ٩١٢٦ کدامنـد؟ دوم : چگونـه مـي تـوان کيفيـت سـامانه يـادگيري الکترونيکي دانشجويان را با استفاده از اين مدل ارزيابي نمود؟ معيارها و زيرمعيارهاي ارائه شده در ايـن مـدل ، يـک مـدل دقيـق بـراي ارزيـابي هـر سـامانه نرم افزاري ارائه کرده است .
فرضيه هاي پژوهش با توجه به اهداف اشاره شده ، در اين پژوهش فرضيه هاي زير درنظر گرفته شده اند: - بين کيفيت سامانه فراگيري الکترونيکـي دانشـگاه صـنعتي اميرکبيـربـا اثربخشـي سـامانه ، رابطه معني داري وجود دارد.
تحليل عوامل مؤثر (رجوع شود به تصویرصفحه) در اين مدل ، A: عملياتي بودن ، B: قابليت اطمينان ، C:کارائي ، D: قابليت اسـتفاده ، E: قابليـت نگهداري، F: انتقال پذيري، و HC: کيفيت سامانه يادگيري الکترونيکي دانشگاه اميرکبير است .
آماره هاي t در مدل نهائي پژوهش آزمون فرضيه اول : بين کيفيت سامانه فراگيـري الکترونيکـي دانشـگاه صـنعتي اميرکبيـربـا عملياتي بودن سامانه ، رابطه معنيداري وجود دارد.
514 مدل هاي مختلفي براي ارزيابي کيفيت سامانه فراگيري الکترونيکي تاکنون ارائه شـده اسـت که در اين پژوهش از مدل ٩١٢٦ ISO استفاده گرديد.