چکیده:
هدف کلی این تحقیق، بررسی چالشها و راهکارهای فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران ایران با استفاده از نظرهای کارشناسان بازار زعفران است. طراحی این پژوهش با استفاده از روش دلفی برای دستیابی به اجماع گروهی صورت گرفته است. اعضای پانل در چهارده چالش با هم اجماع داشتند. برخی از مهمترین این چالشها عبارتند از: ضعف در تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیک، نبود نشان تجاری (برند ملی) برای زعفران ایران در بازارهای جهانی و حضور دلالها و واسطههای زیاد در بازار. از دیگر یافتههای این تحقیق، میتوان به اجماع کارشناسان در دوازده راهکار بهبوددهندهی صادرات زعفران اشاره کرد. برخی از این راهکارها عبارتند از: تدوین و معرفی نشان تجاری مخصوص برای زعفران صادراتی ایران، سازماندهی مناسب صادرکنندگان و اعمال استانداردهای جهانی HACCP, ISO, KODEX در صدور مجوزهای مرتبط با صادرکنندگان، سیاستگذاری صحیح دولت برای دادن وام به منظور ایجاد واحدهای بستهبندی، ایجاد موانع قانونی برای جلوگیری از صادرات فلهای زعفران و ایجاد و توسعهی تشکلهای بازاریابی تخصصی در جهت کاهش حاشیههای بازاریابی و افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمت پرداختی.
The purpose of this study is to investigate challenges and practical guidance for saffron’s processing, marketing and export by using viewpoints of saffron marketing experts. Results of this study were obtained by utilizing a modified Delphi technique to reach group consensus. Consensus was reached on fourteen challenges of saffron’s processing, marketing and export. Some of those challenges include weak e-commerce, the lack of existence of brand for Iranian saffron, and the existence of brokers and dealers in saffron market. Furthermore, consensus was reached on twelve suggestions for solving problems of processing, marketing, and export of saffron. Some of those recommendations included developing of brand for Iranian saffron, organizing exporters and applying international standards such as KODEX, ISO, and HACCP, extending credit for establishing packaging units, developing legal obstacles to prevent saffron expert in bulk, and establishing and improving cooperative marketing.
خلاصه ماشینی:
مرحله ی اول روش دلفی : چالش های فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران (به تصویر صفحه رجوع شود) ماخذ: یافته های تحقیق 144 نظرات کارشناسان اقتصاد کشاورزی در بارهی راهکارهای فرآوری، بازاریابی و صـادرات زعفران در این دور، پاسخ گویان، ٣٢ راهکار را در بـه بـود فـرآوری، بازاریـابی و صـادرات زعفـران مطرح کردند که با ترکیب برخی از آنها، ٢١ راهکار باقی ماند.
مرحله ی اول روش دلفی : راهکارهای فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران (به تصویر صفحه رجوع شود) ماخذ: یافته های تحقیق مرحله ی دوم اولویت بندی نظرات کارشناسان اقتصاد کشاورزی در بارهی چالش های فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران در این مرحله ، اعضای پانل ، ٣ چالش را از میان ٢٦ چالشی که در دور اول از طریـق اعـضا معرفی شده بودند؛ دارای تأثیر "زیادی" بر شکـست فـرآوری، بازاریـابی و صـادرات زعفـران تشخیص دادند.
مرحله ی دوم روش دلفی : چالش های فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران (٢٤=n) (به تصویر صفحه رجوع شود) 147 ادامه جدول (٣).
مرحله ی دوم روش دلفی : چالش های فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران (به تصویر صفحه رجوع شود) ماخذ: یافته های تحقیق *: ١=خیلی کم ، ٢=کم ، ٣=متوسط ، ٤=زیاد، ٥=خیلی زیاد اولویت بندی نظـرات کارشناسـان اقتـصاد کـشاورزی در بـارهی راهکارهـای فـرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران در این مرحله ، اعضای پانل ، ٥ راهکار را از میان ٢١ راهکار کـه در دور اول از طریـق اعـضا معرفی شده بود؛ دارای تاثیر "زیادی" بر حل مسایل و مشکلات مربوط به فـرآوری، بازاریـابی و صادرات زعفران تشخیص دادند.