چکیده:
هدف از این مقاله، ارائه مباحثی تفصیلی در زمینه ضرورتها و چگونگی استفاده از رویکردی بهنام مدیریت اطلاعات شخصی بوده است. برای انجام این مهم، از روش مطالعه کتابخانهای استفاده شده است. بررسی تاریخی این حوزه پژوهشی نوپدید نشان میدهد که مدیریت اطلاعات شخصی کاغذی، نوع اولیه مدیریت اطلاعات شخصی است و در ادارات و مراکز بروکراسی کاربرد دارد. با ظهور فنّاوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی و بهتبع آن گسترش دامنه فضای شخصی اطلاعات2 بهسبب افزایش قابل ملاحظه اشکال، قالبها، محملها، و مکانهای ذخیره اطلاعات، و بروز سرریز و آلودگی اطلاعات، حوزه پژوهشی جدیدی تحت عنوان "مدیریت اطلاعات شخصی"3 تولد یافت که ترکیبی از حوزههای بازیابی اطلاعات، مدیریت پایگاههای داده، اطلاعرسانی، تعامل انسان-رایانه، روانشناسی شناختی، و هوش مصنوعی است. این حوزه پژوهشی سعی دارد پاسخی برای مشکل دیرین جامعه بشری در دنیایی با مختصات امروز بیابد. در این مقاله سعی شده است با معرفی این حوزه پژوهشی نوپدید، زمینههای ظهور، تعاریف، تاریخچه، مزایا، چگونگی عملکرد، انواع، و پژوهشهای انجامشده در این حوزه بهتفصیل مورد بحث قرار گیرد.
The aim of this paper was to present detailed texts about necessities of personal information management (PIM) and has been written by literature survey. Historical investigation of this new born research area showed PIM is an extension to primary personal information management in offices and other bureaucratic centers. PIM is the result of new ICT developments and its followings as information overload and pollution, which is combination of information retrieval, database management systems (DBMS), information science, human-computer interaction, cognitive psychology, and artificial intelligence. The research area tries to address to old challenges by new mechanisms. The paper introduced the new born research area and discussed about its appearance, definitions, history, benefits, performance and researches which has been done about it.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، حوزه پژوهشي مديريت اطلاعـات شخصـي (PIM) بـا اسـتفاده از مفـاهيم و نظريه هاي حوزه هاي پژوهشي مختلفي چون بازيابي اطلاعـات ، مـديريت پايگـاه هـاي داده ، علـوم اطلاع رساني، تعامل انسان -رايانه ، روان شناسي شـناختي ، و هـوش مصـنوعي بـراي پاسـخگويي بـه چنين نيازي به وجود آمد.
1. general information management 1062 از اين رو، يکي ازآرمان هاي مديريت اطلاعات شخصـي، داشـتن اطلاعـات مناسـب در مکـان و شکل مناسب به نحوي است که از نظرکمّي و کيفي براي رفع نياز موجود ما کافي باشـد.
ubiquitous computing 1064 بـه نحــوي کـه شــماره ژانويـه ٢٠٠٦ مجلـه معتبـر Communications of ACM١بـه ايـن موضـوع اختصاص يافت و در سال ٢٠٠٧ نيز بـراي اولـين بـار کتـابي تحـت عنـوان Personal Information Management توسط جونزو تيوان ٢انتشار يافت .
اين وجه گوياي ايـن مسـأله اسـت که با وجود ظهور ابزارها و نرم افزارهـاي جديـد مـديريت اطلاعـات شخصـي ، امکـان پيچيـدگي بيشتر مديريت اطلاعات شخصي همچنان به قوت خود باقي است (٢٠٠٥ Jones and Bruce).
٦. مزاياي سامانه هاي مديريت اطلاعات شخصي جونزوبروس با بيان اينکه اطلاعات ، ابزار رسيدن به هدف هستند اما نـه هميشـه ونـه بـراي هرکس بلکه بيشتر مواقع ، منـافع حاصـل از گسـترش سـامانه هـاي مـديريت اطلاعـات شخصـي را اين چنين برمي شمرند: براي هر کدام از ما بـه عنـوان اشـخاص ، مـديريت اطلاعـات شخصـي بهتـر به معني استفاده بهتراز منابع ارزشمند (زمـان ، هزينـه ، انـرژي ، و توجـه ) ودرنهايـت ، کيفيـت بهتـر 4 زندگي ما است .