چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه تفکر انتقادی و انگیزش یادگیری با کاوش اینترنتی ارادی انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و نمونه پژوهش شامل 224 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و خرده مقیاس انگیزش یادگیری پینتریچ و گارسیا و رفتار کاوش اینترنتی ارادی وو است. نتایج حاکی از عدم وجود رابطه معنیدار بین تفکر انتقادی و کاوش اینترنتی ارادی در جامعه پژوهش بود، اما فرضیه وجود رابطه معنیدار بین انگیزش و کاوش اینترنتی ارادی تأیید شد. سطح تفکر انتقادی با میانگین 19/10 ضعیف، میانگین نمره انگیزش (10/82) بالاتر از حد میانی، و میانگین امتیاز کاوش اینترنتی ارادی (51/58) در حد متوسط است. بررسی رابطه متغیرهای پژوهش با متغیرهای جمعیتشناختی نشان داد بین سه متغیر تفکر انتقادی، انگیزش یادگیری، و کاوش اینترنتی ارادی و مقطع تحصیلی و رشته رابطه معنیدار وجود دارد و میانگین دانشجویان کارشناسی ارشد بیش از کارشناسی است .
This research aimed to investigate the relationship between critical thinking and motivation with intentional Internet search. The research sample included 196 students in bachelor degree and 28 students in master degree programs offered by Hygiene Faculty at Mazandaran University of Medical and Health Sciences. The method used in this research was based on analytical survey and the tools used in collecting data for critical thinking survey was based on California “form B” standardized by Khalili. Motivation was measured by the subscales of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) which was developed by Pintrich and Garcia and Behavioral Internet Search Questionnaire developed by Wu was used for measuring intentional Internet search. Findings of this research indicated that there was no meaningful relationship between critical thinking and intentional Internet search amongst the targeted population in this research however, the researcher theory was based on existence of a meaningful relationship between motivation and intentional Internet search approved. Measured level of critical thinking within targeted population averaged to 10/19 which was lower than standardized process that yields 15/59. This indicated that research population’s critical thinking was weak. Measured level of motivation amounts to 82/10 and this was higher than the average. This indicated that population under research possessed relatively good motivation. Measured level of intentional Internet search averages to 58/51 which was at the mean interval for this variable, therefore this skill was on par with the average level. Review of relationship between variables in the research with variables of gender demographic, educational courses, section and educational discipline indicated that there was indeed a meaningful connection between critical thinking and variables of demographic of degree level and discipline. There was a meaningful relationship between motivation and demographic variables of degree and discipline and the average of motivation factor in master degree was higher than the bachelor degree. Intentional Internet search had a meaningful connection with respect to education level and discipline..
خلاصه ماشینی:
تحليل رابطه انگيزش و تفکر انتقادي با کاوش اينترنتي ارادي مطالعه موردي : دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران نجلا حريري ١ دانشيار، گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد علوم و تحقيقات تهران زهره باقرينژاد* کارشناس ارشد کتابداري واطلاع رساني ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران دريافت : ١٣٩٠/٠٤/٠٢ پذيرش :١٣٩٠/٠٦/٠٨ پژوهش حاضر بـا هـدف تحليـل رابطـه تفکـر انتقـادي و انگيـزش يادگيري با کاوش اينترنتي ارادي انجام شـده اسـت .
بررسي رابطه متغيرهاي پـژوهش با متغيرهاي جمعيت شناختي نشان داد بـين سـه متغيـر تفکـر انتقـادي، انگيـزش يادگيري، و کاوش اينترنتـي ارادي و مقطـع تحصـيلي و رشـته رابطـه معنـي دار وجود داردو ميانگين دانشجويان کارشناسي ارشد بيش از کارشناسي است چکيده : کليدواژه ها: انگيزش ، انگيزش يادگيري، تفکر انتقادي، کاوش اينترنتي ارادي، دانشجويان ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران ١.
بـا توجـه بـه آنچـه مطرح شد، پژوهش حاضر بـر آن اسـت کـه وضـعيت فعلـي تفکـرانتقـادي، انگيـزش ، و کـاوش اينترنتي ارادي را در جامعه مورد نظر بررسي و رابطه بين انگيزش يادگيري و تفکـر انتقـادي را بـا 804 کاوش اينترنتـي ارادي دانشـجويان مقـاطع مختلـف تحصـيلي دانشـکده بهداشـت دانشـگاه علـوم پزشکي مازندران بررسي و تحليل نمايد.
فرضيه هاي پژوهش ١) بين تفکر انتقادي وکاوش اينترنتي ارادي در بين دانشجويان دانشکده بهداشـت دانشـگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران رابطه معني داري وجود دارد.
Information-seeking behavior in generation Y student: Motivation, critical thinking, and learning theory.