چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان ربط نتایج حاصل از محدودسازی عبارت جستجو به عنوان و نشانی اینترنتی در دو حوزه علوم انسانی و علوم کشاورزی از دید کاربر بوده است. همچنین، مقایسه میزان حضور کلیدواژههای مورد جستجو در عنوان و نشانی اینترنتی وبسایتهای دو حوزه و نیز رابطه حاکم بر کلیدواژههای مورد جستجو و همخوانی عنوان و نشانی اینترنتی وبسایتهای حاصل از جستجو در موتور کاوش نیز از اهداف این پژوهش بوده است. نتایج پژوهش میزان ربط بیشتر نتایج حاصل از نشانی اینترنتی را نسبت به عنوان در حوزه علوم کشاورزی نشان داد. اما، در حوزه علوم انسانی تفاوت معنیداری بین میزان ربط نتایج جستجوی مبتنی بر عنوان و نشانی اینترنتی وجود نداشت. همچنین، نتایج حاکی از آن بود که هر چه تعداد کلیدواژه مورد جستجو کمتر باشد، میزان همخوانی عنوان و نشانی اینترنتی بیشتر است؛ هرچه میزان همخوانی عنوان و نشانی اینترنتی بیشتر باشد، میزان ربط نتایج نیز بالاتر است. نتیجه نهایی پژوهش این بود که کاربران با کنترل تعداد کلیدواژههای مورد جستجو نیز میتوانند به موارد مرتبطتر دست یابند. همچنین، موتورهای کاوش تخصصی میتوانند با افزایش وزندهی به کلیدواژههای موجود در نشانی، نتایج مرتبطتری را رتبهبندی کنند و در اختیار کاربران خود قرار دهند.
When the World Wide Web provides suitable methods for producing and publishing information to scientists, the Web has become a mediator to publishing information. This environment has been formed billions of web pages that each of them has a special title, special content, special address and special purpose. Search engines provide a variety of facilities limit search results to raise the possibility of relevance in the retrieval results. One of these facilities is the limitation of the keywords and search terms to the title or URL. It can increase the possibility of results relevance significantly. Search engines claim what are limited to title and URL is most relevant. This research tried to compare the results relevant between results limited in title and URL in agricultural and Humanities areas from their users sights also it notice to Comparison of the presence of keywords in the title and URL between two areas and the relationship between search query numbers and matching keywords in title and their URLs. For this purpose, the number of 30 students in each area whom were in MA process and in doing their thesis was chosen. There was a significant relevant of the results that they limited their information needs to title and URL. There was significantly relevance in URL results in agricultural area, but there was not any significant difference between title and URL results in the humanities. For comparing the number of keywords in title and URL in two areas, 30 keywords in each area were chosen. There was not any significantly difference between the number of keywords in the title and URL of websites in two areas. To show relationship between number of search keyword and the matching of title and URL 45 keywords in each area were chosen. They were divided to three parts (one keyword, two keywords and three keywords). It was determined that if search keyword was less, the amount of matching between title and URL was more and if the matching between title and URL was more, the rate of relevance of website was more. The research concluded that if users with specific names limit their search in the URL, they can get more related results. Also they can get better results by controlling of their search keywords. Specific search engines can also increase the weighting of keywords in the URLs and rank more relevant results to their users.
خلاصه ماشینی:
موتورهاي کاوش مدعي هسـتند آنچـه که از طريق محدود کردن عنـوان و نشـاني بازيـابي مـيشـود، از بيشـترين ربـط برخـوردار اسـت (٢٠٠٤ Greg)، اما آنچه که جاي بحـث در ايـن زمينـه دارد ايـن اسـت کـه آيـا ايـن نتـايج از ربـط مناسبي از ديدگاه کاربر برخوردار هستند؟ بـه عبـارت ديگـر، در ذخيـره و بازيـابي مـدارک وبـي ميزان کارآمدي عنوان و نشاني اينترنتي صفحات چگونـه اسـت ؟ بـراي مثـال ، آيـا کليـدواژه هـاي موجود در نشاني منابع وبي از ارزش کافي براي نمايه سازي و نيـز جسـتجو برخـوردار هسـتند؟ در اصل ، آيا تفاوتي در ميزان ربط نتايج جستجوي مبتني بر عنـوان و مبتنـي بـر نشـاني اينترنتـي منـابع وبي، در حوزه هاي موضـوعي مختلـف وجـود دارد؟ در نهايـت ، کـاربران حـوزه هـاي موضـوعي مختلف با جستجو در کدام قسمت به نتايج مرتبط تر دست مي يابند؟ ٢.
٢) مقايسه ميزان ربط نتـايج حاصـل از جسـتجو در عنـوان و نشـاني اينترنتـي در حـوزه هـاي مختلف موضوعي با اين منظور که مشخص کند جستجو در عنوان يا در نشاني اينترنتـي در کـدام حوزه هاي موضوعي (علوم انساني و کشاورزي ) به نتايج بهتري خواهد انجاميد.
هـدف ايـن پژوهش ، بررسي ميزان ربط نتايج بازيابي شده حاصـل از جسـتجوي مبتنـي بـر عنـوان و جسـتجوي مبتني بر نشاني اينترنتي و همچنين ، تأثير تعداد کليدواژه مورد جستجو بر ميزان همخواني واژگـاني بين عنوان و نشاني اينترنتي در دو حوزه علوم کشاورزي و علوم انساني بوده است .