چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه شفافیت اطلاعات، بهبود پاسخگویی و ارتقاء اعتماد و درستی ناشی از استفاده فناوری اطلاعات (تلفن و فکس، کامپیوتر و خدمات بانکداری الکترنیک) با کاهش فساد اداری در شعب بانک صادرات شهر اصفهان است. روش این پژوهش، از نوع همبستگی- پیمایشی است. در این پژوهش، با استفاده از جدول کهن، مورگان و کرجسای تعداد نمونه 269 نفر بهشکل تصادفی طبقهبندیشده از بین 900 نفر کل کارکنان شعب بانک صادرات شهر اصفهان انتخاب گردید. اطلاعات مربوط از طریق دو پرسشنامه محققساخته با روایی محتوایی تأییدشده توسط صاحبنظران و پایایی با ضرایب آلفای کرونباخ برابر 96/0 و 92/0 استخراج شد. نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره، و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که شفافیت اطلاعات، بهبود پاسخگویی و ارتقاء اعتماد و درستی ناشی از فناوری اطلاعات شامل تلفن و فکس، کامپیوتر و خدمات بانکداری الکترونیک با کاهش فساد اداری رابطه معنیدار و مستقیم دارد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between information transparency, improve accountability and enhance the reliability and accuracy of the use of information technology (telephone, fax, computer and electronic banking services) to reduce corruption in Saderat Bank Branches in Isfahan. The method of this study is Solidarity-Survey. This study uses Cohen, Morgan and Krejcie table and selectes 269 samples randomly among the 900 employees of Saderat Bank Branches. The data were obtained from the two questionnaires with content validity that confirmed by experts and stationary with Cronbach's alpha coefficients for the 0.96 and 0.92. Results were analyzed statistically with the use of descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, multiple regression analysis and path analysis. Results showed that information transparency, improve accountability and enhance the reliability and integrity of information technology, including telephone and fax, computer and electronic banking services and have a direct relation with the reduction of corruption.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش فناوري اطلاعات در کاهش فساد اداري از طريق افزايش شفافيت اطلاعات ، بهبودپاسخ گويي وارتقاء اعتماد ودرستي : مورد مطالعه شعب بانک صادرات شهر اصفهان حسين شريفي ١ استاديار، دانشگاه آزاد اسلامي ،واحد خوراسگان (اصفهان ) محمدحسين مشرف جوادي ٢ دکتراي ، سيستم هاي اطلاعات مديريت ،استاديار گروه مديريت دانشگاه اصفهان مرضيه حاجيپور* دانشجوي کارشناسي ارشد، مديريت دولتي ،دانشگاه آزاد اسلامي،واحد خوراسگان (اصفهان ) دريافت : ١٣٩٠/١٠/٢٨ پذيرش : ١٣٩١/٠٢/١٣ هــدف ايــن پــژوهش ، بررســي رابطــه شــفافيت اطلاعــات ، بهبــود پاسخ گويي وارتقاء اعتماد ودرستي ناشي ازاستفاده فناوري اطلاعات (تلفـن و فکس ، کـامپيوتر وخـدمات بانکـداري الکترنيـک ) بـا کـاهش فسـاد اداري در شــعب بانــک صــادرات شــهر اصــفهان اســت .
مقدمه فساد اداري که نقطـه مقابـل سـلامت اداري اسـت ، پديـده اي اسـت کـه گريبـان گيـر بيشـتر جوامع اعم از توسعه يافته و درحال توسعه است و کنکاش درباره آن نشان مي دهد که فسـاد مـانع رشد رقابت و خنثي شدن فعاليت ها در جهت کاهش فقرو تبعيض اجتمـاعي مـي شـودو بـا تـأثير منفي بر کـارايي واثربخشـي نظـام مـديريت اداري سـبب بـه هـدر رفـتن منـابع ملـي و در نتيجـه ، کاهش اثربخشي دولت در هدايت امورو سلب اعتماد مردم به دسـتگاه هـاي دولتـي و غيـردولتـي ميشود.
همچنين ، فناوري اطلاعات ميتوانـد بـا کـاهش مـداخلات غيـرضـروري کارکنـان دولـت ، سوءاستفاده از قدرت اداري آنها را کاهش دهدو به نظـارت بـر رفتـار کارکنـان دولـت بـا هزينـه اندک بپردازدو در دسترسي مردم به اطلاعاتي شفاف کمک کندو بـا افـزايش تعـاملات متقابـل ميـان افـراد، سـرمايه اجتمـاعي را نيـز فـراهم سـازدو بـا ايجـاد اطلاعـاتي شـفاف دربـاره فراينـد خط مشي گذاري دولتي و فرايند ارائه خدمات به مردم سبب جلوگيري از رفتارهـاي فسـادبرانگيـز کارکنان دولـت شـود (٢٠٠٣ Chadwick and May).