چکیده:
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی مبتنی بر فنآوری اطلاعات بر اساس تحلیل سرفصلها و نیازهای بازار کار است. در پژوهش حاضر از روش پیمایشی استفاده شده است. ابزار تحقیق برای گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نمونه آماری به صورت هدفمند و به تعداد 315 از میان اعضای هیات علمی، دانشجویان دکتری، و کارشناسان مراکز اطلاعرسانی در ایران انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که با حذف 17 گویه از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه آنها و چرخش نتایج با روش واریماکس، هشت مولفه آشکار میشوند. مولفههای به دست آمده و نیز گویههایی که با این مولفهها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با دستهبندی اولیه انجام گرفته در پرسشنامه و نیز تا اندازهای با یافتههای برخی پژوهشهای دیگر همخوان است. 76 شاخص شایستگی (دانش، مهارت و نگرش) در قالب هشت مولفه اصلی شامل "کاربری کامپیوتر"؛ "کاربری پایگاههای اطلاعاتی، مجموعهسازی منابع دیجیتالی، و مدیریت کتابخانه دیجیتالی"؛ "مبانی شبکههای کامپیوتری"؛ "مبانی برنامهنویسی و طراحی پایگاه اطلاعاتی"؛ "اصول طراحی وب سایت و تحلیل اطلاعات وب"؛ "نرمافزارهای کتابخانهای و سازماندهی رایانهای"؛ آرشیویست منابع دیجیتالی؛ و نگرش، اعتباریابی و دستهبندی شدند. بر این اساس و با توجه به تحلیل بازار کار و تحلیل محتوای سرفصلهای برنامههای آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پرداختن به مباحث" اصول ایجاد و مدیریت شبکههای ساده کامپیوتری" را میتوان حلقه مفقوده اساسی برنامههای آموزشی فعلی علم اطلاعات و دانششناسی عنوان نمود.
The main purpose of the present research is to evaluate the validity of an IT-based competency questionnaire in Information Science & Knowledge Studies. The Survey method has been used in the present research. A data collection tool has been a researcher-made questionnaire. Statistic samples, which are 315 people, have been chosen purposefully from among Iranian faculty members, Ph.D. students, and information center employees. The findings showed that by eliminating 17 items from the whole questionnaire and Confirmatory Factor Analysis of the rest and rotating findings using the Varimax method, 8 Factors were revealed. The resulting components and also the items which had a high load factor with these components were considerably consistent with the classifications in the questionnaire and partly consistent with the findings of other researchers. 76 competency indicators (knowledge, skills, and attitudes) were validated and grouped under 8 main categories: 1. “Computer Basics” 2. “Database Operating, Collection Development of Digital Resources, & Digital Library Management” 3. “Basics of Computer Networking” 4. “Basics of Programming & Database Designing” 5. “Web Designing & Web Content Analysis” 6. “Library Software & Computerized Organizing” 7. Archive of Digital Resources and 8. Attitudes.
خلاصه ماشینی:
٧٦ شـاخص شايستگي (دانش ، مهارت و نگرش ) در قالب هشت مؤلفۀ اصلي شامل «کاربري رايانـه »؛ «کـاربري پايگـاه هـاي اطلاعـاتي ، مجموعـه سـازي منـابع ديجيتـالي ، و مديريت کتابخانۀ ديجيتالي »؛ «مباني شبکه هاي رايانه اي »؛ «مباني برنامه نويسـي و طراحي پايگاه اطلاعاتي »؛ «اصول طراحي وب سـايت و تحليـل اطلاعـات وب »؛ «نرم افزارهاي کتابخانه اي و سازماندهي رايانه اي »؛ «آرشيويست منابع ديجيتالي »؛ چکيده : و «نگرش » اعتباريابي و دسته بندي شدند.
org 486 نظر به مقدمۀ مـذکور، پـژوهش حاضـر بـر آن اسـت کـه پرسشـنامۀ تـدوين مـدل شايسـتگي آموزش کتابداري مبتني بر فناوري اطلاعات را که بر اساس تحليل نيازهاي بـازار کـار (شـهبازي و همکاران ١٣٩٣) و نيز تحليل محتواي سرفصل هاي برنامه هـاي آموزشـي کارشناسـي و کارشناسـي ارشد رشته علم اطلاعات تهيه شده (شهبازي ١٣٩٤)١، اعتباريابي نمايد و مؤلفه هاي اصـلي آن را در قالب يک مدل يا الگوي شايستگي ارائه دهد.
در پـژوهش حاضـر، منظـور از چهـار گـروه شـغلي نوظهـور، گروه هـاي شـغلي کتابـدار فنـاوري اطلاعـات ، کتابـدار ديجيتـال ، کتابـدار ابـرداده ، و آرشيويسـت ديجيتال هستند که بر اساس پژوهش شهبازي (١٣٩٤) از بازار کار مشاغل نوظهور به دست آمده انـد و شايستگي هاي شناسايي شدة مربوط به اين چهار گروه شغلي ، به همراه تحليل سرفصل هـاي برنامـۀ درسي رشتۀ علم اطلاعات (کارشناسي علم اطلاعات و دانش شناسي و کارشناسي ارشـد مطالعـات آرشيوي ، علم سنجي ، مديريت کتابخانه هاي دانشگاهي ، مطالعات کتابخانه هـاي عمـومي ، مـديريت اطلاعات ، مديريت و سازماندهي نسخ خطـي ، مـديريت کتابخانـه اي ديجيتـال ، و دانشـنامه نگـاري ) براي تدوين پرسشنامۀ تدوين مدل شايستگي آموزشي مورد استفاده قرار گرفته اند.