چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی چگونگی مدیریت منابع اطلاعاتی، فرایند ذهنی انتخاب موضوع و تشخیص نیاز اطلاعاتی است. روش تحقیق بکارگرفته شده روش پیمایشی است. جامعه آماری طلاب حوزه های علمیه خواهران شهر شیراز در سال تحصیلی 1393-1392 می باشد. نمونه پژوهش شامل 241 طلبه سطح سه، طبق نمونه گیری طبقه ای مشخص شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه صورت گرفته است. برای تعیین روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی از پیش آزمون – پس آزمون استفاده شده است. تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی با استفاده از جداول فراوانی و شاخص هایی نظیر میانگین، و در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمون فریدمن و آزمون تکمیلی ویلکاکسون سوالات تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، عامل موثر در انتخاب موضوع کنجکاوی ذهن است. مهمترین عامل جهت تشخیص نیازهای اطلاعاتی بررسی منابع اطلاعاتی و مشورت با متخصصان موضوعی است.
The aim of this research is Information Resources Management: Mental Process Selecting Subjects & Identifying Information Needs. The research method used in this study is a Quantitative method. Sampling is purposeful. This means that it includes graduate Students in Women seminaries of Shiraz who have information-seeking experience and are able to express their views and information needs. The sample was selected according to the random sampling method with Cochran formula from 710 students. According to this sampling method there is 241 Graduate Students included in 1392-1393 seminaries year of Women seminaries of Shiraz. This is a survey research Which has been carried out by employing a questionnaire and SPSS for windows to analyze data. The results showed that students for selecting subjects, identifying information needs used methods and media such as Prying Mind, reviewing of information resources, Consulting with subject specialists.
خلاصه ماشینی:
رفتار اطلاع يابي و مديريت منابع اطلاعاتي : فرايند ذهني انتخاب موضوع و تشخيص نياز اطلاعاتي (مطالعۀ موردي طلاب سطح سه حوزه هاي علميۀ خواهران شهر شيراز سال تحصيلي ١٣٩٣ – ١٣٩٤) زهره افتخار دانشجوي دکتري علم اطلاعات و دانش شناسي ؛ دانشگاه پيام نور مرکز مشهد؛ پديدآور رابط zohre_eftekhar@yahoo.
چون با شناخت چگونگي مديريت منابع اطلاعاتي و رفتار اطلاع يابي افـراد در ارائـۀ خـدمات به آن ها موفق تر خواهيم بود، همچنين ، با توجه بـه اينکـه خـدمات دهـي بهتـر بـه طـلاب سـطح سـه حوزه هاي علميۀ خواهران شهر شيراز براي محقق حائز اهميت است ، انتظار مـي رود کـه انجـام ايـن پژوهش و ارائۀ پيشنهادات لازم زمينه ساز انجام اين کار شود.
ايـن مشـکلات هنگـام بحث و گفت وگوي پژوهشگر با تعدادي از افراد از جامعۀ مورد پژوهش مشخص گرديد که شامل 982 همسونبودن اهداف از پيش تعيين شدة طلاب با انتخاب موضوع تحقيق توسط آن ها، عـدم شـناخت راه هاي صحيح دستيابي به نياز اطلاعاتي و عدم موفقيت در تشخيص نياز اطلاعـاتي ، عـدم شـناخت روش هاي صحيح و کاربرديِ استفاده از منابع اطلاعاتي توسط طلاب سطح سـه حـوزه هـاي علميـۀ خواهران شهر شيراز بود.
٦. يافته هاي توصيفي همان گونه که قبلاً اشاره گرديد مديريت منابع اطلاعاتي و رفتار اطلاع يابي طلاب حوزه هـاي علميۀ خواهران شهر شيراز در دوُ بعد قابل بررسي است که در اين بخش بـه بررسـي وضـعيت ايـن ابعاد پرداخته مي شود.