چکیده:
بازخوانی متون متاخّر و معتبر حوزة علم اطلاعات و دانش شناسی از وجود برخی مسائل بنیادین در فرایند آموزش این رشته حکایت دارد. از آنجا که عوامل مختلفی از جمله اساتید، دانشجویان، گرو ههای آموزشی و متن و محتوا در این فرایند نقش ایفا میکنند، تصمیمگیری جهت رفع موانع موجود از مسائل پیچیده ب هشمار میرود. از این رو، در فاز اول پژوهش حاضر از متدولوژی سیستمهای نرم، که تکنیک حل مسائل پیچیده محسوب م یگردد، بهره گرفته شد. متدولوژی سیست مهای نرم از رو شهای تحقیق در عملیات) اقدا م پژوهی (به شمار میرود و از لحاظ رویکرد پژوهش، رویکردی کیفی است. در ابتدا شرایط مسئل هساز،» چک لند «فاز اول پژوهش و بر اساس هفت گام» گیج و برلاینر «شناسایی شد، تصویر گویا بر اساس الگوی عمومی آموزش به دست آمد، CATWOE شکل گرفت، تعاریف ریشهای در قالب مولفه های و مدل مفهومی ترسیم و با استفاده از نظرات خبرگان اعتبارسنجی شد. سپس، مدل مفهومی با شرایط واقعی تطبیق داده شد و در آخر، پیشنهادات لازم جهت اعمال تغییر تبیین گردید. با بهر همندی از مراحل هف تگانة متدولوژی سیستمهای نرم، ابتدا تصویری روشن از فرایند آموزش رشته و مسائل مبتلابه در اکوسیستم مربوطه به نمایش درآمد و مدل نهایی حاصل از تجمیع سه هستان نگاری فراگیر، مدرّس، و محتوای آموزشی حاصل شد. در پایان، مدل پیشنهادی با ضریب توافق کاپا بالای 90 درصد مورد تایید خبرگی قرار گرفت. به منظور اجرایی نمودن مدل کلان حاص لشده، الگوی معنایی مبتنی بر هستا ننگاری طراحی و پیاد هسازی شد. OWL با زبان 2 مدل مفهومی ب هدست آمده از متدولوژی سیست مهای نرم با تایید و توافق خبرگی، نه تنها قادر خواهد بود مسائل مطرح در آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی را پاسخ دهد، بلکه میتواند به عنوان مبنایی برای پژوهشهای آتی در جهت طراحی و پیاده سازی نظام آموزش معنایی در رشتههای مختلف نیز قرار گیرد. مدل معنایی آموزش، مفهومی با ابعاد و مولفههای گوناگون است که کاما عملیاتی و قابل پیاد هسازی بوده و م یتواند مورد توجّه سیاست گذاران، طراحان، و بازیگران حوزة آموزش علم اطلاعات و دان ششناسی در طراحی و ارزیابی نظام های یادگیری-یاددهی قرار گیرد.
Reviewing the recently published and authentic texts in
the field of Library & Information Science education indicates some
fundamental problems in the pedagogic process of this discipline.
Therefore, in this research Soft Systems Methodolgy (SSM) was chosen
to propose a comprehensive model to solve the mentioned problems.
Soft Systems Methodolgy (SSM) is one of the Action Research methods.
In view of research approach, SSM’s is considered qualitative. Based
on the Checkland’s seven proposed stages, problem situation was
identified, and then it was expressed in the form of rich picture. Deriving
root definitions and CATWOE model were clarified to accomplish the
conceptual model. Comparison of the conceptual model to real world,
also proposing feasible and desired changes are the fifth and sixth
stages of the reserach. Finally, taking action to improve the current
situation in the field of Library & Information Science education finished
the procedure.
Utilizing the seven steps of SSM, this research draws the rich picture
illustrating the process of Library & Information Science education and its
issues dealing with the related ecosystem. Accordingly, the final model
consisting of three anthologies (learners, professors, and educational
content) was attained. To validate the semantic model, Cohen’s kappa
coefficient was calculated and the conceptual model was approved
by high level of agreement, 0/92. To use the comprehensive model in
Educational Model based on Anthology, Library & Information Science,Adaptive Model, Semantic Pattern of Education, Semantic Web Technologies, Soft SystemsMethodologies, Web3 Technologies