چکیده:
در مطالعات اخلاق حرفهای در علم اطلاعات، تمرکز همواره روی تعاملات متخصص با کاربر بوده و تعاملات بین خود متخصصان و روابط آنها با همکاران فرادست و فرودست چندان مد نظر نبوده است. همچنین، استانداردها و آییننامهها همیشه قاعدهگرا بوده و پژوهشها نیز عموماً به بررسی و ارزیابی گروهی از قواعد اخلاقی بین متخصصان پرداخته و در اکثر اوقات نحوه کنش و تعامل در تنگناها و دوراهیها و موقعیتهای دشوار بررسی نشده است، حال آنکه جهتگیریهای اخلاقی دقیقاً خود را در موقعیتهای دشوار نشان میدهند. در این پژوهش سعی شده گرایشهای خودآیینی و دگرآیینی اخلاقی (کانتی، رالزی، سندِلی و مکاینتایری) متخصصان علم اطلاعات بررسی شود تا ضمن ترسیم چشمانداز تحول حرفهای، بازاندیشی و درخودنگری را برانگیزد. بدینمنظور، 406 نفر از کارکنان متخصص شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی به تصادف انتخاب شد و موقعیتهای دشوار اخلاقی توسط آنها خوانده و تکمیل گردید. نتایج نشان داد که متخصصان، گرایشهای اخلاقی دگرآیین دارند و دگرآیینی آنها بیشتر از نوع رالزی است. همچنین، با افزایش سن، گرایشهای دگرآیین کاهش مییابد و این مطابق با پیشبینی «کلبرگ» در مراحل رشد اخلاقی است. همچنین، دو عامل دگرآیینی «رالزی» و خودآیینی «مکاینتایری» در شکلگیری گرایش اخلاقی متخصصان نقش عمده داشتند. دگرآیینی «رالزی» تبعیت سفتوسخت و صوری از قواعد بیرونی (عرفی، کشوری، دینی، سازمانی و هر قاعدهای بیرون از فطرت اخلاقی خود انسان) را میرساند و با وجود آن، تأمل اخلاقی و عمل بر اساس حس اخلاق درونی با قبول مسئولیت فردی چیزی حاشیهایخواهد بود. وجود این نگرش غالب میتواند نگرانیهایی را درباره پذیرش نامتأملانه قواعد تحمیلی، پذیرش الگوهای نئولیبرال غالب در تولید و توزیع ثروت (از جمله اطلاعات)، و قرار گرفتن در چارچوبهای بسته و پذیرش منفعل الگوها و چارچوبهای بیرونی را ایجاد کند.
Professional ethics studies in information science usually concentrate on users and dominantly forget ethical relationships of colleagues, superiors and subordinates in organizational hierarchy. Besides, ethical standards or guidelines and also researches on professional ethics in information science always adhere general principles rather than close focus on ethical dilemmas, whereas moral details become apparent in ethical dilemmas. In this research I tried to investigate moral autonomy and heteronomy (Kantian, Rawlsian, Sandelian, and McIntyrian autonomy and heteronomy) of information professionals, working in Iran Public Libraries Foundation (IPLF) as a trial to provide an approach to professional self-reflection and evaluation. For this reason, 406 number of mentioned professionals (n=406) were chosen randomly from 704 selective reading advisors (p=704) of IPLF for responding ethical dilemmas. Findings showed that heteronomous tendency is dominant among professionals and their heteronomy is prominently Rawlsian. Also, their heteronomous tendencies reduce by increase in their age and this is a proof to the Kohlberg’s stages of moral development. Moreover, results of structural equation modeling suggested that Rawlsian heteronomy and McIntyrian autonomy are prominent in the formation of professional’s moral tendency but Rawlsian heteronomy is obviously powerful than McIntyrian autonomy. Rawlsian heteronomy denotes stiff and formal adherence of external rules (religious, national, conventional, organizational and so on) and in this stance, ethical reflection and act on the basis of internal moral sense with responsible acceptance of its ramifications goes away as a marginal stance.