چکیده:
در عصر حاضر رشد روزافزون فناوریهای اطلاعات و نیازمندی سازمانها به این مهم جهت بقا و رقابت، موجب شده هر سازمانی که این موضوع را نادیده بگیرد دچار افول و از چرخه رقابت حذف شود. براین اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با تحلیل نقش میانجی معماری دانش سازمانی است. پژوهش حاضر، ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل 600 شرکت دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری تهران میباشند که بر اساس جدول مورگان تعداد 235 نفر از کارکنان این شرکتها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی اتفاقی انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه و تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجامگرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی شرکتهای دانشبنیان تأثیر مستقیم و معناداری دارد و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی معماری دانش سازمانی بر تقویت سرمایه اطلاعاتی اثر میگذارد. نتایج نشان میدهند، یادگیری استراتژیک یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تقویت سرمایه اطلاعاتی شرکتهای دانشبنیان است که هم بهطور مستقیم و هم از طریق معماری دانش سازمانی بر تقویت سرمایه اطلاعاتی اثر میگذارد. همچنین، نتایج در خصوص مباحث یادگیری استراتژیک، معماری دانش سازمانی و سرمایه اطلاعاتی، نوآوریهای نظری به همراه داشته و به مدیران و ذینفعان شرکتهای دانشبنیان در درک و چگونگی تأثیرگذاری یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با تأکید بر معماری دانش سازمانی کمک میکند.
In the current era, the growing growth of information technology and the need for organizations to survive and compete, has caused any organization that ignores this issue to decline and be eliminated from the competition cycle. Accordingly, the aim of the present study is to investigate the effect of strategic learning on strengthening information capital by analyzing the mediating role of organizational knowledge architecture. The present study is descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population includes 600 knowledge-based companies located in Tehran Science and Technology Park. According to Morganchr('39')s table, 235 employees of these companies were selected using haphazard random sampling method. The main tools of data collection, questionnaire and data analysis were also performed using structural equation modeling. The research findings show that strategic learning has a direct and significant effect on strengthening the information capital of knowledge-based companies and also indirectly affects the strengthening of information capital through the intermediate variable of organizational knowledge architecture. The results show that strategic learning is one of the important factors influencing the strengthening of information capital of knowledge-based companies, which affects the strengthening of information capital both directly and through organizational knowledge architecture. Also, the results of strategic learning topics, organizational knowledge architecture and information capital, bring theoretical innovations and help managers and stakeholders of knowledge-based companies in understanding and how to influence strategic learning to strengthen information capital by emphasizing organizational knowledge architecture.