چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمانهای ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمانهای ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر بوده که بر همین اساس نمونهای به تعداد 256 نفر بصورت تصادفی طبقهای برای شرکت در این پژوهش انتخاب گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمانهای ورزشی اصفهان به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 40/0 بر هوش هیجانی آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). هوش هیجانی به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 35/0 بر مدیریت تغییر کارکنان تاثیر داشته است (001/0=P). همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بصورت غیر مستقیم و با وزن رگرسیونی 63/0 بر مدیریت تغییر آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). نتیجهگیری: با توجه به تاثیر هوش هیجانی بر مدیریت تغییر کارکنان سازمانهای ورزشی شهر اصفهان، ارتقاء این سازه میتواند در گسترش تواناییهای کارکنان در جهت اعمال تغییرات سازمانی به صورت مطلوب موثر باشد. همچنین، با توجه با تاثیر مضاعف هوش هیجانی بر توسعه مدیریت تغییر کارکنان در صورت برخورداری آنان از تصویر سازمانی ادراک شده مطلوب، به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد میگردد تا در ارتباط با ایجاد و توسعه تصاویر سازمانی مناسب برای کارکنان سازمانهای مربوطه تلاش نمایند.
Objective: The aim of this research work was to measure the role of perceived organizational image on staff’s change management with mediating the emotional intelligence in sport organizations of Isfahan.
Methodology: This research work was survey (correlation), and the total population included all the staff members in the sport organizations of Isfahan in 2017 (N = 750). The sample of this work was calculated to be 256 using the Kerjci and Morgan (1970) method, which was selected using the stratified random sampling from all of the organizations involved in this work. Instruments used in this work included three standard questionnaires for measuring the perceived organizational image (Kazoleas et al. 2001), emotional intelligence (Siberia Shrink, 1998), and change management (Mohammadyari, 1380). The data gained by instruments was analyzed by structural equation modeling.
Results: The results obtained indicated the perceived organizational image in sport organizations of Isfahan directly with regression weight of 0.40 affecting the staff’s emotional intelligence (P = 0.001). Emotional intelligence with regression weight of 0.35 directly affected the staff’s change management (P = 0.001). In addition, perceived organizational image with regression weight of 0.63 indirectly affected the staff’s change management (P = 0.001).
Conclusion: Regarding the effect of emotional intelligence on staff’s change management in sport organizations of Isfahan; its improvement could develop the staff’s abilities for performing the organizational changes in an appropriate level. In addition, regarding the extra effects of emotional intelligence on developing the staff’s change management, if they benefit from an appropriate organizational image, the responsibility of sport at the country is suggested for attempting to create and develop the appropriate organizational image for staff members in those organizations.
خلاصه ماشینی:
ابزار اندازه گيري در اين پژوهش شامل ، سه پرسش نامه استاندارد تصوير سازماني ادراک شده کازولس و همکاران (٢٠٠١)، هوش هيجاني سيبريا شرينگ (١٩٩٨) و مديريت تغيير محمد ياري (١٣٨٠) بوده ، داده هاي بدست آمده از ابزارهاي اندازه گيري با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري تحليل گرديد.
بر اين اساس ، پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش تصوير سازماني ادراک شده کارکنان سازمان هاي ورزشي شهر اصفهان بر مديريت تغيير آنها در سازمان با ميانجيگري هوش هيجاني انجام شده است .
به بياني ديگر، اين پژوهش با هدف بررسي و کشف نقش تصوير سازماني ادراک شده بر مديريت تغييـر کارکنان سازمان هاي ورزشي شهر اصفهان با توجه به نقش هوش هيجاني به عنوان متغير ميانجي و ارائه مـدلي در ايـن ارتبـاط انجام شده است .
به همين جهت پژوهش حاضر، با هدف بررسي تأثير تصوير سازماني ادراک شده کارکنـان سازمان هاي ورزشي شهر اصفهان بر مديريت تغيير آنها با ميانجيگري هوش هيجاني انجام شده است .
بر اساس نتايج بدست آمده از پژوهش ، سازه هوش هيجاني به صورت مستقيم و با وزن رگرسيوني ٠/٣٥ بر سازه مديريت تغيير کارکنان سازمان هاي ورزشي شهر اصفهان اثرگذار بوده است .
يکي از نتايج قابل تأمل در اين پژوهش ، تأثير غيرمستقيم سازه تصوير سازماني ادراک شده کارکنان سازمان هـاي ورزشـي شـهر اصفهان بر سازه مديريت تغيير آنان با ميانجيگري سازه هوش هيجاني و با وزن رگرسيوني ٠/٦٣ بوده است .
Keywords: Perception, Organizational image, Change management, Emotional intelligence.
Role of Perceived Organizational Image on Staff's Change Management in Sport Organizations of Isfahan, with Mediating the Emotional Intelligence.