چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش ایران (1141 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 288 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای جو سازمانی مبتنی بر یادگیری پاتز و همکاران (2012)، انعطافپذیری در شغل مالیک و گارگ (2017) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد جو سازمانی مبتنی بر یادگیری اثری مثبت و معنیدار بر انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی دارد (846/0=β، 105/45=t). همچنین اثر جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی مثبت و معنیداری بود (164/0=β، 142/2=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر انعطافپذیری در شغل بر رفتار پویای شغلی، مثبت و معنیدار است (689/0=β، 839/9=t). در نهایت نتایج نشان داد اثر جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی، مثبت و معنیداری میباشد (040/0=β، 425/2=t).نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد جو سازمانی مبتنی بر یادگیری میتواند پیامدهای شغلی مثبتی مانند انعطافپذیری و رفتار پویای شغلی را در کارشناسان تربیتبدنی بههمراه داشته باشد.
Summary
The purpose of the present research was to study the role of the learning‑oriented organizational climate in the job proactive behavior with the mediating role of job resilience in the physical education experts of the education departments. This is a descriptive work, which is done in a survey method. The population of study consists of all the physical education experts of the Iranian Education Departments. According to the Cochran formula, 288 experts were selected as the sample size via the stratified random sampling method. For data collection, the questionnaires of the learning-oriented organizational climate, job resilience, and job proactive behavior are used. Also, the descriptive and inferential statistics methods are used for data analysis. The results of this work indicate that the learning‑oriented organizational climate has a positive and significant effect on the physical education experts’ job resilience. Also, the effect of the learning‑oriented organizational climate on the physical education experts’ job proactive behavior is positive and significant. Another part of the research results shows that the effect of job resilience on the job proactive behavior is positive and significant. Finally, the results obtained indicate that the effect of the learning‑oriented organizational climate on the job proactive behavior of the physical education experts with the mediating role of job resilience is positive and significant.
Introduction
In the situations where the organizations face many challenges, reinforcing positive job behaviors such as proactive job behavior can increase the effectiveness of the human resources. Proactive job behavior is a behavior in which the employees, instead of waiting, watching, and receiving orders from the others, take on the task and control the tasks and work processes and initiate changes in the organization. Many organizational and individual factors such as the learning‑oriented organizational climate and job resilience skills can enhance the proactive job behavior of the employees. Having a proactive job behavior is essential for the employees of any organization and for the physical education experts who have a wide range of job tasks; having a proactive job behavior can increase their adaptability to different conditions and
improve their performance.
Methodology and Approach
The research method was descriptive and survey, and the statistical population included all the employees of the physical education experts of the Iranian Education Departments; 288 experts were selected as the research sample. For data collection, the questionnaires of learning-oriented organizational climate (Putz et al., 2012), job resilience (Malik & Garg, 2017), and job proactive behavior (Parker et al., 2008) were used. In order to analyze the data and identify the effects of the research variables, the structural equation modeling Smart PLS software was used.
Results and Conclusions
The results of this work indicated that the learning-oriented organizational climate had a positive and significant effect on the physical education experts’ job resilience. Also, the effect of the learning-oriented organizational climate on the physical education experts’ job proactive behavior was positive and significant. Another part of the research results showed that the effect of job resilience on the job proactive behavior was positive and significant. Finally, the results obtained indicated that the effect of learning-oriented organizational climate on the job proactive behavior of the physical education experts with the mediating role of job resilience was positive and significant. Based on the results of the research work, it can be concluded that the learning-oriented organizational climate can have positive job outcomes such as resilience and job proactive behavior in the physical education experts.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيقات انجام شده در اين خصوص نشان ميدهند، کارکناني که درگير رفتار پوياي شغلي ميشوند، به سطوح بالاتري از موفقيت شغلي دست مييابند؛ زيرا چنين کارکناني به آساني محيط کاري خود را متناسب با شرايط موجود تغيير داده و تمامي تلاش خود را براي کســب بهترين عملکرد به کار ميگيرند (يو و ديويس ٩، ٢٠١٦)؛ همچنين کارکنان با داشــتن چنين رفتاري آزادانه به دنبال کسب اطلاعات و بازخورد در خصوص عملکرد خود هستند، به آساني در خصوص الزامات و انتظارات شغل با مديران و همکاران خود مذاکره ميکنند، براي رفع مشــکلات کاري راه حل هاي جديد ارائه ميدهند، فرصــت هاي پيشــرفت را شــناســايي کرده و از آن ها بهره ميگيرند و همواره دانش و مهارت شــغلي خود را افزايش ميدهند (پارکر و ليائو١٠، ٢٠١٦)؛ از اين رو چنين کارکناني داراي توانايي تطبيق پذيري بالايي با شـرايط مختلف کاري هسـتند (ژانگ ١١ و همکاران ، ٢٠١٦).
در راستاي تعيين روايي محتوايي پرســش نامه هاي پژوهش ، از نظرات ٨ نفر دکتري مديريت ورزشــي اســتفاده شــد و ســپس جهت تعيين پايايي پرســش نامه ها، مطالعه اي مقدماتي (باتکميل نمودن پرسش نامه ها توسط ٤٠ نفر از کارشناسان تربيت بدني ادارات آموزش و پرورش سه استان گلستان ، سمنان و بوشهر) انجام گرفت و ضريب پايايي اين پرسش نامه ها با استفاده از آزمون آلفاي کرونباخ براي جو سازماني مبتني بريادگيري، انعطاف پذيري در شــغل و رفتار پوياي شــغلي به ترتيب ٠/٧٦، ٠/٨٣ و ٠/٧٧ به دســت آمد که حاکي از ثبات دروني ابزار اندازه گيري بود؛ همچنين در بخش ديگري از پرسش نامه ، اطلاعات جمعيت شناختي آزمودنيها از قبيل سن ، مدرک تحصيلي و جنسيت آزمودني ها جمع آوري گرديد.
How a learning‑oriented organizational climate is linked to different proactive behaviors: The role of employee resilience.
Well-being-oriented human resource management practices and employee performance in the Chinese banking sector: The role of social climate and resilience.