چکیده:
شهروندان، مالکان دولتند، زیرا بدون همراهی و همدلی آنها دولت نمیتواند به حیات خود ادامه دهد. مطالعات متعددی درمورد رابطه بین دولت و شهروندان انجام شده ولی تاکنون در مورد انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی پژوهشی در کشور انجام نشده است. هدف غایی این پژوهش، واکاوی انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی در ایران و همچنین تعیین میزان اهمیت این انتظارات است. پژوهش به صورت ترکیبی - اکتشافی متوالی، انجام شده است. در مرحله نخست انتظارات شهروندان از سازمانهای دولتی در ایران با استفاده از روش نمونهگیری نظری، از طریق مصاحبه (پژوهش کیفی) احصا و در مرحله دوم به اولویتبندی این انتظارات از طریق پرسشنامۀ محققساخته با استفاده از آزمون بونفرونی (پژوهش کمی) پرداخته شده است. نتایج این پژوهش در بسط نظری رابطه دولت و شهروندان مؤثر بوده و رهنمودهایی ضمنی برای فهم انتظارات شهروندان به خطمشیگذاران و مدیران ارائه میدهد.
Citizens are owners of the government because without their sympathy and companionship the government cannot survive. Several studies have been done on the relationship between government and citizens; but so far, no research has been conducted on the expectations of citizens from public organizations in Iran. The main purpose of this study is to explore the expectations of citizens from public organizations of Iran, as well as to determine the significance of these expectations. A sequencing exploratory mixed method was carried out. In the first stage, using a theoretical sampling, the citizen’s expectations have obtained by interviews (qualitative research), and in the second stage priority of these expectations were determined through a researcher-made questionnaire using the Bonferroni test (quantitative research). The results are effective in developing the theoretical relationship between government and citizens, and provide implicit guidance for understanding citizens' expectations to policy makers and managers.
خلاصه ماشینی:
در مرحله نخست انتظارات شهروندان از سازمان هاي دولتي در ايران با استفاده از روش نمونه گيري نظري، از طريق مصاحبه (پژوهش کيفي) احصا و در مرحله دوم به اولويت بندي اين انتظارات از طريق پرسشنامۀ محقق ساخته با استفاده از آزمون بونفروني (پژوهش کمي) پرداخته شده است .
اين مقاله حاصل تحقيقات بخشي از پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي- گرايش منابع انساني دانشگاه تربيت مدرس با عنوان "واکاوي انتظارات شهروندان از سازمان هاي دولتي در ايران ، پژوهش ترکيبي؛ (مطالعه موردي: شهروندان تهران )" آقاي عباس اسلامي است .
اولويت انتظارات شهروندان از سازمان هاي دولتي در ايران چگونه است ؟ مباني نظري و پيشينۀ پژوهش شهروند از واژه civis نشئت گرفته (داگر١، ١٩٨١: ٧١٦) و ازنظر لغوي به معناي کسي است که اهل يک شهر يا کشور بوده و از حقوق موجود نسبت به خود برخوردار باشد (روشن و همکـاران ، ١٣٩٣: ٣).
کدها و بار عاملي مربوط به عامل ها )به تصویرصفحه مراجعه شود) )به تصویرصفحه مراجعه شود) بار )به تصویرصفحه مراجعه شود) براي پاسخ به سؤال دوم پژوهش ، از آزمون بونفروني براي اولويت بندي انتظارات شهروندان از سازمان هاي دولتي در ايران استفاده شد و براي انجام اين آزمون از عوامـل منـتج از تحليـل عـاملي اکتشافي استفاده شد.
Managing Citizens’ Expectations of Public Service Performance: Evidence from Observation and Experimentation in Local Government.
Journal of Public Administration Research and Theory, 16(4): 599–611.
Journal of Public Administration Research and Theory, 16(4): 599–611.
Journal of Public Administration Research and Theory, 16(4): 599–611.