چکیده:
پژوهش حاضر با هدف کشف و احصای عوامل محیطی موثر بر رفتار سازمانی در دانشگاههای ایران انجام گرفته است. بنابراین، در این پژوهش از طرح پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی کیفی استفاده شد. مشارکتکنندگان حاضر در پژوهش شامل 15 نفر از مختصصان مدیریت و رفتار سازمانی باتجربه دانشگاهی بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش "معیار" انتخاب شدند. روش گردآوری دادههای پژوهش، مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از فن تحلیل مضمون استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر درقالب، 36 مضمون پایه و همچنین 6 مضمون سازماندهنده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیستمحیطی، فناوری و قلمرو حرفهای استخراج شد. همچنین نتایج مطالعه کنونی، شناخت و درک اثربخشتر بعد محیطی رفتار سازمانی دانشگاه را هموار کرد و تحلیل دقیق آن را میسر ساخت تا بدینوسیله دانشگاهها در تعاملات خود با محیط اثربخشتر عمل کنند. پژوهش حاضر با هدف کشف و احصاء عوامل محیطی موثر بر رفتار سازمانی در دانشگاههای ایران انجام گرفته است. بنابراین در این پژوهش از طرح پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی کیفی استفاده گردید. مشارکتکنندگان حاضر در پژوهش شامل 15 نفر از مختصصان مدیریت و رفتار سازمانی با تجربه دانشگاهی بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش "معیار" انتخاب شدند. روش گرداوری و جمع آوری دادههای پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر در قالب، 36 مضمون پایه و همچنین 6 مضمون سازمان دهنده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست-محیطی، تکنولوژی، و قلمرو حرفهای استخراج گردید. همچنین نتایج مطالعه کنونی شناخت و درک اثربخش تر بعد محیطی رفتار سازمانی دانشگاه را هموار و تحلیل دقیق آن را میسر ساخت تا بدین وسیله دانشگاهها در تعاملات خود با محیط اثربخشتر عمل کنند. به بیان دیگر نتایج برگرفته شده از این پژوهش میتواند دیدگاههای جدیدی را پیش روی دانشگاهها قرار داده که از طریق آنها تاثیرات قابل ملاحظهای بر روی محیط خود بگذارند.
The purpose of this study was to discover environmental factors affecting organizational behavior in Iranian universities. Thus in this research, qualitative research design and qualitative case study method were used. Research participants included 15 specialist of management and organizational behavior with academic experience selected through purposeful sampling strategy and criterion- based method. The data collection method was semi-structured deep interviews and thematic analysis techniques used to analyze the data. Findings of the present study in the form of 36 basic themes were extracted from six themes of economic, political, social, environmental, technological, and professional realm. Also the results of this study can lead to more effective perception and understanding of the environmental dimension of organizational behavior and thus enable universities to interact more effectively with their environment.
خلاصه ماشینی:
درحقيقـت ، امـروزه دانشگاه ها تحت تأثير پوياييها و تحولات روزافزون محيطي قرار داشـته و بـه عنـوان يکـي از مهـم تـرين و سازنده ترين نهادهاي اجتماعي (تيگو، ٢٠١٥؛ ٤٠٦ ) که به طور دائم درصدد انطباق با شرايط متغير محيطـي بوده (ترکزاده و حدادنيا، ٢٠١٦؛ ٧٩٢) براي حيات ، بالندگي و پويايي خود، بايد مستمرا همراه با تحولات محيط بيروني، تغيير يابند (ذاکرصالحي، ١٣٨٣)؛ زيرا عدم توجه همه جانبه به بعـد محيطـي رفتـار سـازماني، منجر به محدودشدن منطقه فعاليت و همچنين مرزهاي متخلخل نظام هاي دانشگاهي شده است که ايـن امـر به نوبه خود ازيک طرف ميزان توفيق پاسخگويي آنها بـه تغييـرات محيطـي را کـاهش داده و ازطـرف ديگـر تأثيرگذاري نظام هاي دانشگاهي بر محـيط را نيـز محـدود کـرده اسـت (تـرکزاده ، ١٣٨٨؛ ٤٧).
عامل سياسي و مؤلفه هاي مرتبط با آن نيز از ديگر عوامل محيطي است که رفتار سازماني دانشگاه هـا را متأثر کرده و عملکرد اعضاي اين سازمان را تحت تأثير قـرار داده اسـت .
Autonomy, accountability, and organizational complexity in higher education: the Goettingen model of university reform.
The International Journal of Educational Management, 17 (3), 126-36.
The International Journal of Educational Management, 17 (3), 126-36.