چکیده:
با گسترش اثرگذاری مدیران در موفقیت سازمانها و ضرورت ارتقای عملکرد آنها، نیاز به طراحی نظامهای توسعه مدیران بیشازپیش احساس میشود که یکی از راهکارهای آن، شناخت و تحلیل نقشهای آنهاست. ازنظر جامعهشناسان، نظریه نقش از مقایسه زندگی اجتماعی با نمایش نشئت میگیرد؛ یعنی همانطورکه از بازیگران روی صحنه، انتظار میرود نقششان را بهخوبی ایفا کنند نقش، بهسادگی، رفتاری است که باتوجهبه موقعیت اجتماعی از افراد انتظار میرود. دراینمیان، اهمیت نقشهای وزیران بر کسی پوشیده نیست. وزیران- در قله سیاست و مدیریت- مدیران سازمانهای بزرگی به نام وزارتخانهها هستند که کوچکترین تصمیماتشان میتواند آثار بزرگی درپی داشته باشد. لذا فقدان الگوی نقشها برای وزیران، نهتنها آنها را از عملکرد بهینه، دور و با ابهامات و کشمکشهای زیادی مواجه میکند، بلکه پیشرفت سازمانها را نیز کند میکند. نظر به خلأ یادشده، این پژوهش، طراحی الگوی نقشهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را هدف خود قرار داد. بدینمنظور با 42 نفر از صاحبنظران، مصاحبه و نظرات آنها با روش تحلیل مضمونی تحلیل شد که به 15 مضمون سازماندهنده و پنج مضمون فراگیر به شرح ذیل منتج شد: نقش سیاستگذاری، نقش مدیریتی، نقش سیاسی، نقش روابط عمومی و نقش بینالمللی.
Developing managers' influence in organizations success and the need to improve their performance necessitated designing manager' development systems, which, one of its solutions is to recognize and analyze their roles. From sociologists' point of view, role theory comes from comparing social life with the play; in another word, just as actors on the stage are expected to play their role well, the role is simply a behavior that is expected from people according to their position. Meanwhile the importance of ministers' roles isn't concealed to anyone. Ministers -at the top of politics and management- are managers of large organizations called ministries whose smallest decisions can have great effects; Therefore, lack of their role model, not only prevents them from optimal performance and puts them in a lot of ambiguities and conflicts, but also slows the progress of organizations; Therefore, this study addressed designing a role model for I.R.I. minister of Research, Science and Technology. For this purpose, 42 experts were interviewed and their ideas were analyzed by thematic analysis which resulted in 15 organizing themes and 5 general themes as follows: policy-making role, executive role, political role, public relations role, and international role.
خلاصه ماشینی:
بنابراين، نظر به اهميت جايگاه وزيران بهمنزله دستهاي از مديران عاالي دولتاي کاه رهباري و ماديريت سازمانهاي بزرگ و ماؤثري باه ناام وزارتخاناههاا را برعهاده دارناد و اهميات شاناخت و تجزياهوتحليال نقشهاي آنها بهمنظور توسعه و ارتقاي عملکرد آنها و بهتبع، موفقيت وزارتخانهها و دولات، ايان پاژوهش وزير علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلمي ايران را مورد محالعه خود قرار داد تاا الگاوي جاامعي را براي نقشهاي وي طراحي کند.
برايناساس، پرسشهاي پژوهش بدين شرم است: پرسش اصلي: نقشهاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلمي ايران چيست؟ پرسشهاي فرعي: ٠.
ز( مديران ارشد وزارت علوم، تحقيقات و فنااوري: وزارتخاناه، ابزار وزير براي پيشبرد سياستها است لذا لزم است درباره نقاشهااي وزيار باا ماديران ارشاد وزارتخاناه مصاحبه شود.
الگوي نقشهاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري (مستخرو از پژوهش) (به تصوير صفحه مراجعه شود) (به تصوير صفحه مراجعه شود) نقش سياستگذاري همه نظامهاي سياسي- اجرايي براي دستيابي به اهداف خود درقالب سلسلهمراتب، سازمان داده شدهاند که هر يک از نهادهاي آن در مرتبهاي از آن جاي ميگيرند که باياد در چهاارچوب مرتباه باالتر از خاود عمل کنند؛ بنابراين، اگر وزير علوم، تحقيقات و فناوري را در قاعده هارم نظاام آماوزش عاالي جمهاوري اسلمي ايران تصور کنيم، در رأس اين هرم، قانون اساسي و رهنمودهاي امام خميني – رحمتال علياه- و امام خامنهاي - مد ظلهالعاالي- جااي مايگيارد.
Prime Ministers and the Performance of Public Leadership, pp.