چکیده:
در این مطالعه به بررسی چارچوبی مفهومی برای آموزش حسابداری مدیریت پرداخته شده است که ریشه
در ادبیات اقتصاد سازمانی دارد و در آن به حسابداری مدیریت بهعنوان پاسخی به عدم وجود جنبههای
معاملات بازار در سازمانهاء نگریسته میشود. بهطور کلی روشهای حسابداری مدیریت میتواند به صورت
ابزارهایی زیر طبقه بندی میشوند: هماهنگ کردن عرضه و تقاضای منابع در صورت عدم وجود قیمتها،
اندازهگیری مصرف منابع با توجه به عدم تقارن در کارکرد هزینه و کنترل منابع مورد استفاده زمانی که
مالکیت داراییها جدا از کنترل آنهاست. این چارچوب مفهومی نه تنها به موضوع حسابداری مدیریت
انسجام فکری میبخشد، بلکه آن را قادر میسازدکه موضوعات متنوع خود را به شیوهای منطقی بیان
نماید.
This study provides a conceptual framework for management accounting training that
is rooted in the organizational economics literature and in which management
accounting is viewed as a response to the lack of aspects of market transactions in
organizations. In general, management accounting methods can be classified as the
following tools: coordinating the supply and demand of resources in the absence of
prices, measuring resource consumption due to asymmetry in the cost function and
controlling the resources used when asset ownership is beyond their control. This
conceptual framework not only gives to the management accounting an intellectual
cohesion, but also enables it to express its diverse subjects in a logical method.
خلاصه ماشینی:
چارچوبی مفهومی برای آموزش حسابداری مدیریت دکتر مهدی صفری گرایلی 1 © دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران مصطفی آقابیگی نصراله آبادی 2 دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران (تاریخ دریافت: 4 شهریور ۱۳۹8؛ تاریخ پذیرش: 16 بهمن 1398) در این مطالعه به بررسی چارچوبی مفهومی برای آموزش حسابداری مدیریت پرداخته شده است که ریشه در ادبیات اقتصاد سازمانی دارد و در آن به حسابداری مدیریت بهعنوان پاسخی به عدم وجود جنبههای معاملات بازار در سازمانها، نگریسته میشود.
بهطور کلی روشهای حسابداری مدیریت میتواند به صورت ابزارهایی زیر طبقه بندی میشوند: هماهنگ کردن عرضه و تقاضای منابع در صورت عدم وجود قیمتها، اندازهگیری مصرف منابع با توجه به عدم تقارن در کارکرد هزینه و کنترل منابع مورد استفاده زمانی که مالکیت داراییها جدا از کنترل آنهاست.
بنابراين تحقیقات کیفي با چشم انداز وسیع تري در موضوع حسابداري مديريت، يک هدف آموزشي و فرهنگي مهم را تعقیب مي کند و درصدد است در وراي ديدگاه آموزشي، حسابداري مديريت را به عنوان يک اقدام فردي ناقص معرفي کند که در قالب مجموعه متنوعي از روش هاي گوناگون در دنیاي واقع متناسب با شرايط سازمان مورد استفاده قرار مي گیرد[4].
(2001)" A management accounting framework", Journal of Corporate Accounting & Finance, 13(1), 73–82.
"Adapting management accounting knowledge needs to functional and economic change", Accounting Education: An International Journal, 15(3), 287–300.
"A conceptual framework for teaching management accounting", Journal of Accounting Education, https://doi.