چکیده:
یک مسئله یکپارچه زمانبندی تولید و توزیع را در نظر بگیرید که در آن کارها پس از پردازش در سیستم تولیدی، بهصورت مسیریابی و در قالب دستههایی برای مشتریان ارسال میشود. فرض کنید هر مشتری یک سفارش به تولیدکننده ارائه میکند. هر سفارش دارای یک موعد تحویل است. سفارشها توسط یک ماشین پردازش میشوند و بهصورت دستهای توسط وسایلی به تعداد کافی و با ظرفیت نامحدود ارسال میشوند. ارسال دستهای معمولاً منجر به کاهش هزینههای ارسال میگردد، اما ممکن است تعداد کارهای تأخیری را افزایش دهد. هدف تعیین تعداد وسایل ارسال و مسیرهای بهینه جهت کمینهکردن مجموع وزنی کارهای تأخیری و هزینههای ارسال است. این مسئله برای اولین بار با این تابع هدف موردبررسی قرار گرفتهاست. پیچیدگی مسئله مذکور NP-Hard قوی است. در این مقاله، برای این مسئله یک مدل برنامهریزی خطی ریاضی و یک روش ابتکاری به همراه آزمون محاسباتی ارائه شده است. طراحی آزمایشها بهصورت کامل بر روی تمام عوامل انجام شده است. نتایج آزمون محاسباتی برای مسائل حلشده، کارایی روش ابتکاری را نشان میدهد. همچنین با استفاده از روش تجزیه و تحلیل واریانس تأثیر سطوح مولفههای مسئله بر روی عملکرد CPLEX موردبررسی قرار گرفته است.
In this paper an integrated production and outbound distribution scheduling (IPODS) with vehicle routing problem (VRP) for multi customer situation in a supply chain is addressed. There are K orders (jobs) that have to be scheduled on a single machine and delivered to K customers. Each order has its own due date. The manufacturer delivers the orders in batches which have no capacity constraint. Delivering the products in batches reduces the delivery cost but it may increase the number of tardy jobs. No other research has been conducted on this problem yet. This problem is strongly NP-Hard. The objective is to minimize the sum of the total weighted number of tardy jobs and delivery costs. Also, in this paper, an MILP model and a Heuristic Algorithm (HA) for solving this problem are presented. Full factorial Computational test is performed for evaluation of these two methods. The obtained results on 3840 problems show that the heuristic algorithm is efficient for solved problem. Also we surveyed parameter's levels effect on CPLEX and heuristic performance by analysis of variance.
خلاصه ماشینی:
ارائه يک روش ابتکاري براي کمينه کردن مجموع وزني کارهاي تأخيري و هزينه هاي ارسال براي زمان بندي يکپارچه توليد و توزيع در زنجيره تأمين با در نظر گرفتن مسيريابي مهدي خدابنده ١*، سيدرضا حجازي ٢، مرتضي راستي برزکي ٣ ١- دانشجوي کارشناسي ارشد، دانشـکده مهندسـي صـنايع و سيسـتم هـا، دانشـگاه صـنعتي اصفهان ، اصفهان ، ايران ٢- دانشيار، دانشکده مهندسي صنايع و سيستم ها، دانشگاه صنعتي اصفهان ، اصفهان ، ايران ٣- استاديار، دانشکده مهندسي صنايع و سيستم ها، دانشگاه صنعتي اصفهان ، اصفهان ، ايران دريافت : ١٣٩٦/٤/١ پذيرش : ١٣٩٧/٣/٢٩ چکيده يک مسئله يکپارچه زمـان بنـدي توليـد و توزيـع را در نظـر بگيريـد کـه در آن کارهـا پـس از پردازش در سيستم توليدي، به صورت مسيريابي و در قالب دسته هايي براي مشتريان ارسال ميشود.
با توجه به علائمي که چن [١٣] براي مسائل زمان بندي با در نظر گرفتن ارسـال در نظر گرفته است ، نمايش اختصاري مسـائل مـوردنظر در ايـن مقالـه بـه صـورت زيـر خواهد بود که منظور، کمينه سازي مجموع وزني تعداد کارهاي تأخيري و هزينـه هـاي ارسال در حالت تک ماشين با وجود ݇ مشتري، ارسال به صورت مسيريابي و وجـود تعداد کافي وسيله حمل ونقل با فرض نامحدود بودن ظرفيت بـراي هريـک و نيـز عـدم وجود محدوديت و شرايط خاص است : K K KK (1) ᇱܳᇱݐȀܹܷ݂௩ܻ௩ܭȀ݃݊݅ݐݑݎͳȀȀܸ ሺλǡλሻ ǡ ୀଵ ୀଵ ୀଵᇱୀଵ ٤- پيچيدگي مسئله در مورد اين مسئله ميتوان اين طور بيان کرد که چون ارسال کالا به چند مشـتري در يک دسته قابل انجام است ، درنتيجه ما براي هر بار ارسال سفارش هـا نيـاز بـه يـافتن يک مسير داريم .