چکیده:
رمان شوهر آهوخانم به عنوان یکی از نخستین آثار فمینیستی در گفتمان ادبیات داستانی معاصر مقبولیت یافتهاست. در مقاله حاضر با توجه به مفهوم «ایدئولوژی» نزدیک به خوانشهای مارکسیستی، رمان پیشگفته مورد واکاوی قرار گرفتهاست. نتایج حاصل از دریافت و تشریح این اثر بیانگر این مسأله است که داستان صرفنظر از لایه بیرونی که سعی در نمایش و القای نوعی فمینیسم پیشرو دارد، در لایههای زیرین متأثر از مردسالاری به عنوان یک ساختار کلان اجتماعی و در تحلیل نهایی ابزاری است ایدئولوژیک در دست این نهاد مسلط برای تکرار و بازتولید منطق سلطه. کنشهای آهوخانم به عنوان قهرمان داستان و شکلدهنده بنمایه فمینیسم در داستان، بهگونهای پیش رفتهاست که کمترین تنش و اصطکاک با ارزشهای نظام مردسالار ایجاد کند؛ در حقیقت مردسالاری به عنوان نیروی پیشبرنده متن در یک سناریوی هوشمندانه و دقیق، ضمن کتمان روابط سلطه، این متن را بهگونهای هدایت کردهاست که پشتیبانی از قهرمان اصلی داستان که در واقع امر، قهرمانی پوشالین بیش نیست در تحلیل و جمعبندی منتقدین، با نوعی سوءبرداشت، به قرائتهای فمینیستی منجر شدهاست. اما در این نوشتار با برملا شدن کارکرد ایدئولوژی سویه پنهان متن آشکار شدهاست که ناظر بر استمرار سلطه مردسالاری است.
The novel, Ahou Khanom’s Husband has been recognized as one of the first feminist works in the discourse of contemporary fictional literature. Considering the concept of “ideology” as discussed in Marxist readings, the present paper studies the novel to demonstrate that despite its outer layer which attempts to show and inculcate a kind of pioneering feminism, the novel is, in its inner layers, affected by patriarchy as a social macro-structure and therefore, in the final analysis, it is an ideological apparatus in the hands of this dominant institution for the reiteration and reproduction of the logic of dominance. Ahou Khanom’s actions, as the novel’s protagonist and the source of its feminist theme, have been organized in such a way as to result in the least amount of conflict and friction with the values of the patriarchal system. In fact, patriarchy, as the driving force behind the text in a clever and meticulous scenario, and by denying the relations of dominance, has guided the text in such a way that its support for the novel’s heroine, who is actually only a hollow heroine, has misled the critics to undertake feminist readings. However, by disclosing the ideological function of the text’s latent dimension, this study shows that it is a text harbouring the continuation of patriarchal dominance. Extended abstract 1. Introduction The focal theme of the novel Ahou Khanom’s Husband is the problems of women in the framework of the transitional Iranian society. The readings and criticisms of the novel have so far tended towards a pioneering feminism in the sphere of contemporary literature. Such interpretations have, in general, been in accordance with the surface structure of the text and this reveals that the scenario of “artificial feminism” and the “ideology of pseudo-feminism” have authoritatively influenced the results of these studies. In fact, the text’s support for Ahou Khanom as the indisputable heroine of the novel is one of the factors influencing these interpretations. The main aim of the present paper is to find out about the degree to which the novel’s “hero” and “anti-hero” are in relation to the values of a patriarchal system and how they have adapted themselves to the forward-moving dimensions and qualities of the text. 2. Theoretical Framework Adopting the ideas of the intellectual-philosophical tradition of Marxism, the present paper offers a new reading of the novel. 3. Methodology The present study falls under the rubric of content analysis. It first explicates the concept of ‘ideology’ and then discusses the process through which the novel has managed to consolidate and, then, naturalize the dominance of a patriarchal system over female elements. 4. Findings and Discussion This novel which, as “the novel of the century”, had due to its pioneering role in feminism occupied a lofty place was put to question. It was also found out that the feminism in the novel has an ideological dimension. 5. Conclusion The analysis of the novel demonstrates that patriarchy, as a system and institution seeking power, has developed and imposed on the reader a type of heroine as the model “ideal woman” who fulfils the desires and guards the interests of the dominant group. It is the story’s treatment of the other woman in the novel that shows its real orientation towards the female element. Homa is invited to the story as an accidental presence and once she is described as a tool to quench Seyed Miran’s lustful desires, she is driven out of the story in favour of a reactionary discourse. When the hypocrisy of ideology is revealed, the main reason behind such treatments which shows the incompatibility of this brave woman with the values of patriarchal society is clarified. In fact, Homa Zandi’s unpardonable sin is her transgression of the imprisoning order of patriarchy and her criticism of the social institutions founded on gender inequality. Thus, patriarchy, as the dominant discourse, through reflecting its own aims in the form of a novel which, according to Althusser, is an ideological entity, covertly reproduces and maintains the relations that dominate and confine women.
خلاصه ماشینی:
کنش های آهوخانم به عنوان قهرمان داستان و شکل دهنده بـن مایـه فمینیسـم در داسـتان ، به گونه ای پیش رفته است که کمترین تنش و اصطکاک با ارزش های نظام مردسالار ایجـاد کنـد؛ در حقیقت مردسالاری به عنوان نیروی پیش برنده متن در یک سناریوی هوشـمندانه و دقیـق ، ضـمن کتمان روابط سلطه ، این متن را به گونه ای هدایت کرده است که پشتیبانی از قهرمان اصـلی داسـتان که در واقـع امـر، قهرمـانی پوشـالین بـیش نیسـت در تحلیـل و جمـع بنـدی منتقـدین ، بـا نـوعی سوءبرداشت ، به قرائت های فمینیستی منجر شده است .
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان ١- مقدمه رمان شوهر آهوخانم در برهه حساسی از حیات اجتماعی و سیاسی و در زمانی که نهاد ادبیـات رسالت و عملکرد اجتماعی خود را بـه گوشـه ای نهـاده بـود و بنـا بـر گفتـه میرعابـدینی «بـه داستان های تمثیلی ، اسطوره ای ، لذتجویانـه و پـوچگرایی هـای رمانتیـک رغبـت نشـان مـی داد» (میرعابدینی ، ١٣٨٠: ٢٧٦) پدید آمده است .
در حقیقت متون مختلف من جملـه متـون شکل گرفته پیرامون نهاد ادبیات نخست به بازنمـایی ایـن مسـأله مـی پردازنـد و بـه اصـطلاح نمایانگر مکانیسمی هستند که طی آن مشخص می شود مردان عملاً زنان را به «دیگری » فاقد اهمیت بدل کرده اند و در مرحله بعد به عنوان یک سازوبرگ ایدئولوژیک نظام های قـدرت ، بـه بازتولید قدرت و سلطه عناصر تمامیت خواه مبادرت می کننـد (نـک .
حـال اگـر ازیـن لایـه معنایی عبور کنیم و به صورت دقیق به نحوه کـنش گـری آهوخـانم در چـارچوب یـک نظـام مفروض مردسالار متمرکز شویم ، حضور قاطع و نقش برجسته ایدئولوژی نمایـان مـی گـردد و مشخص می شود که کنش های قهرمان داستان کاملاً با منافع نظام مردسـالار بـه عنـوان یـک نهاد و ساختار معطوف به قدرت ، تنظیم شده است .