چکیده:
پژوهش حاضر به طراحی مدل توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط دانشبنیان میپردازد. پژوهش با درک نقش و اهمیت توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط و با توجه به ضعف مطالعات پیشین در خصوص معرفی یک مدل جامع توانمندسازی در این کسب و کارها اجرا گردید. برای به دست آوردن مدل از چارچوب آمیخته ترکیبی در گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی و کمی شامل خبران دانشگاهی و صنعت مرتبط با موضوع پژوهش میباشد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای عمیق و نیمهساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه مقایسات زوجی برای نظرسنجی از خبرگان بوده است. تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی،از تکنیک دیمتل جهت تعیین رابطه علی متغیرها استفاده شد. یافتههای بخش کیفی نشان داد که مدل توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط دانشبنیان متشکل از پنج بعد توانمندی فردی، توانمندی مالی، توانمندی کارآفرینانه، توانمندی بازاریابی و توانمندی فناوری است. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد عواملتاثیرگذاربر توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط، توانمندی فردی و توانمندی مالی بوده و عواملتاثیرپذیر نیز شامل توانمندی کارآفرینانه، توانمندی بازاریابی و توانمندی فناوری هستند.
This study aimed at designing a model of empowerment for knowledge based small and medium-sized enterprises. We conducted this study, considering the shortages of previous studies on comprehensive empowerment model of SMEs. We used a mixed method to collect data. The statistic population in both qualitative and quantitative parts of the study included academicians and the experts from SME enterprises. In qualitative part of the study, we conducted a semi-structured interviews and in quantitative part, pairwise comparison questionnaire was used to be filled by experts. Data were collected in qualitative part of the study by a semi-structured interviews and in quantitative part; pairwise comparison questionnaire was used for expert survey. We used theme analysis in the qualitative part of the study and the DEMATEL method for quantitative part of the study. The findings of theme analysis showed that the knowledge-based SME empowerment model is consisted of five dimensions; individual, financial, entrepreneurial, marketing and technology empowerment. The quantitative findings indicated that the factors affecting SME empowerment are individual and financial empowerment and impressible factors are entrepreneurial, marketing, and technology empowerment.
خلاصه ماشینی:
يافته - هاي بخش کيفي نشان داد که مدل توانمندسازي کسب و کارهاي کوچـک و متوسـط دانش بنيان متشکل از پنج بعد توانمندي فردي، توانمندي مالي، توانمندي کارآفرينانه ، توانمندي بازاريابي و توانمندي فناوري است .
بـا توجـه بـه خلاء نظري گفته شده که در تحقيقات با آن روبـرو هسـتيم ، تحقيـق حاضـر بـا روشـي ترکيبي آميخته سعي در برطرف کردن آن داشته و ابتـدا بـا رويکـردي کيفـي سـعي در پاسخ به اين سوال دارد که مولفه هاي توانمندسازي کسـب و کارهـاي دانـش بنيـان چـه هستند و سپس با رويکرد ديمتل به دنبال پاسخ به اين سـوال اسـت کـه روابـط درونـي مولفه هاي مطرح شده چگونه است ؟ مرور ادبيات تحقيق توانمندسازي کسب و کارها از آنجاييکه فشارهاي رقابتي زيـادي امـروزه بـه کسـب و کارهـا بـه خصـوص کسـب و کارهاي کوچک و متوسط وارد شده است ، کسب و کارها بايستي ايـن فشـار را از طريـق توانمندسازي، کارآفريني و ارائه محصولات و خدمات نوآورانه کاهش دهند (هنانوزاپاتـا و پيرو، ٢٠١٨).
Leonidou, Christodoulides, Kyrgidou & Palihawadana 16.
Juliani, Agus, Kresna & Mahardika منابع احمدپور دارياني، محمود (١٣٩٦)، "شناسايي عوامل موفقيت مديريت منابع انساني در کسب و کارهاي کوچک و متوسط "، توسعه کارآفريني، ١٠(١): ١-٢٠.
Identify the success factors of human resource management in small and medium businesses, Journal of entrepreneurship development, 10(1), 1-20.
1. Kuruwitaarachch,Yajid,Khatibi&Azam 2.
1. Kuruwitaarachch,Yajid,Khatibi&Azam 2.
Gutierrez,Barrales-Molina&Kaynak 10.
Gutierrez,Barrales-Molina&Kaynak 10.
Hashim,Raza&Minai 17.
Hashim,Raza&Minai 17.
Ahani,Rahim&Nilashi 18.
Ahani,Rahim&Nilashi 18.