چکیده:
هدف، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر امید تحصیلی، سرسختی تحصیلی، سازگاری تحصیلی و ذهنآگاهی دانشآموزان بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. از بین دانشآموزان دختر متوسطه اول سال نهم شهرستان رابرِ استان کرمان، 40 نفر آنها بهعنوان نمونه به شیوۀ نمونهگیری دردسترس، انتخاب و سپس به روش تصادفی ساده در دو گروه 20 نفری آزمایش و 20 نفری گواه جایگزین شدند. آموزش جلسات به شیوۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی کابات - زین و کابات - زین و هنه در هشت جلسه دو ساعته بود. برای گردآوری دادهها از مقیاس امید به تحصیل خرمایی و کمری، مقیاس سرسختی، کوباسا و همکاران و پرسشنامۀ سازگاری دانشجو به دانشگاه بیکر و سریاک و سیاهۀ ذهنآگاهی فرایبورگ استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر امید تحصیلی، سرسختی تحصیلی، سازگاری تحصیلی و ذهنآگاهی تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی اثربخشی معناداری دارد. نتیجۀ گرفته میشود داشتن ذهنآگاهی در موقعیتهای آموزشی سبب تغییرات مثبت در آموزش و محیطهای آموزشی در سطح بهینه میشود.
The aim of the research was to explore the effectiveness of mindfulness-based stress reduction (MBSR) training on high school girl students’ academic hope, academic hardiness, academic adjustment, and mindfulness. The research method was quasi-experimental of the pre-test, post-test, and follow up kind with experimental and control groups. Among all high school girl students in the city of Rabore in Kerman province, 40 of them were recruited using convenience sampling method, and then through a simple random sampling method, they were placed in two groups, experimental and control groups, each one twenty participants. The instruction was in eight two-hour sessions of Kabat-Zinn’s and Kabat-Zinn and Hanh’s Mindfulness-Based Stress Reduction. To collect the data, Khormaee and Kamari’s academic hope scale, Kubasa and colleagues’ academic hardiness scale, Baker and Siryk’s student adaptation to college questionnaire, and the Freiburg mindfulness inventory-short form were utilized. The analysis of results of the multivariate analysis of covariance reveal that mindfulness-based stress reduction training causes a significant change in high school girl’s academic hope, academic hardiness, academic adjustment, and mindfulness. It is concluded that having mindfulness in educational settings causes positive changes in education and educational environments at an optimum level.