چکیده:
ارزیابی عملکرد امری ضروری برای تصمیمگیری در سازمانها است. مدیران سازمانها برای کسب مزیت رقابتی، نیازمند اطلاعاتی از عملکرد سازمان هستند تا ضمن آگاهی از وضعیت سازمان، بتوانند برای بهبود آن تصمیمگیری نمایند. از اینرو اهمیت و ضرورت الگویی جهت ارائه بازخورد عملکرد سازمان و دستیابی به ابزاری برای تحقق این نیاز، روشن میگردد. با توجه به جایگاه مدیریت فناوری و نوآوری و اهمیت آن در بنگاههای تجاری و خدماتی، هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت فناوری و نوآوری در 49 بنگاه در دو مرحله توانمندسازها و نتایج با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها در شناسایی بنگاههای کارا و ناکارا، تشخیص میزان و منشاء ناکارایی و همچنین شناسایی بنگاههای مرجع است. نتایج نشان میدهد که علیرغم آنکه اکثر بنگاهها در مرحله توانمندسازها از کارایی کامل برخوردارند، اما در مرحله نتایج ناکارا هستند. اکثریت بنگاهها در شاخص «مدیریت منابع دانشی و اطلاعاتی» دارای بیشترین مازاد بوده در حالی که در شاخص «نتایج دانشی و فناورانه» دارای بیشترین کمبود هستند.
Performance Evaluation is a crucial issue in organizational decision making. In order to gain competitive advantage, managers need information about organization’s performance to know the state of the organization better and be able to make decisions for improving it. Therefore, the importance and necessity of a model for providing feedback on the performance of the organization and acquiring a tool for fulfilling this need is clarified. According to the position of management of technology and innovation and its importance in business and service firms, the purpose of this research is to evaluate the performance of management of technology and innovation among 49 firms. This evaluation is considered in two stages of enablers and results using DEA. It will to identify Effective and inefficient firms, Detect source and size of inefficiency and identify reference firms. The results show that despite the fact that most firms are operational at the enablers stage, they are inefficient in the results stage. The majority of firms have the most surplus in the "management of information and knowledge resources" index, while they are in the most lack of "Knowledge and Technological results".
خلاصه ماشینی:
با توجه به جايگاه مديريت فناوري و نوآوري و اهميت آن در بنگاه هاي تجاري و خدماتي ، هدف اين تحقيق ارزيابي عملکرد مديريت فناوري و نوآوري در ٤٩ بنگاه در دو مرحله توانمندســازها و نتايج با اســتفاده از روش تحليل پوششي داده ها در شناســايي بنگاه هاي کارا و ناکارا، تشخيص ميزان و منشاء ناکارايي و همچنين شناسايي بنگاه هاي مرجع است .
ازاين رو در اين تحقيق با بهره گيري از رويکرد تحليل پوششي داده ها، سعي بر آن است تا ضمن مدل سازي رياضي و اندازه گيري کارايي مديريت فناوري و نوآوري در سطح بنگاه ، مدل مناسب ارزيابي کارايي ، به گونه اي طراحي شــود که هم چارچوبي براي رتبه بندي بنگاه ها باشــد و هم بنگاه ها با به کارگيري آن ، زمينه مقايســه عملکرد مديريتي خود در حوزه فناوري و نوآوري با ديگر بنگاه ها و 1 .
آنان با اســتفاده از مدل پايه اي تحليل پوششي داده ها با ماهيت ورودي و بازدهي نسبت به مقياس ثابت و ترکيب آن با کارت امتيازي متوازن به ارزيابي ١١٥ پروژه تحقيق وتوسعه در شرکت ملي گاز ايران پرداختند و در انتها با روش اندرسون - پترســون به رتبه بندي واحدهاي کارا نيز اقدام کردند.
از طرفي ديگر به کارگيري مدل تحليل پوششي داده ها براي ارزيابي عملکرد مديريت فناوري و نوآوري و ارزيابي عملکرد به وسيله آن و همچنين پيشنهاد تغيير و بهبود در شاخص هاي ورودي ، مياني و خروجي براي بهبود بنگاه هاي ناکارا، موضوعي است که در اين تحقيق براي اولين بار به آن پرداخته مي شود.