چکیده:
نوآوری یعنی تأثیرگذاری اقتصادی یا اجتماعی شیء بر بازار. ایدههای بیشماری آفریده میشود اما از این میان، تنها شمار اندکی بر بازار تأثیر میگذارند و ایده و اختراعی نو شناخته میشوند. تأسیس شرکتهای دانشبنیان به منظور تجاری ساختن ایدهها از کارهای جدی است که در کشور به منظور عملی شدن تبدیل نوآوریها به تکنولوژی صورت گرفته است. وجود سیستمی اثربخش برای نوآوری با توجه به انواع منابع خاص موردنیاز شرکت در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، یک انتخاب راهبردی تلقی میگردد. هدف این پژوهش نگاشت نقشهای جهت توسعه نوآوری و تجاری-سازی شرکتهای دانشبنیان ایران است که با استفاده از رویکرد تحلیلوتوسعه گزینههای استراتژیک انجام شده است. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه با خبرگان جمع آوری و نقشه نهایی با استفاده از نرم افزار Decision Explorer ترسیم و تجزیهوتحلیل شد. برایناساس، منابع انسانی-فناوری-فرهنگ-عوامل سیاسی-منابع مالیوسرمایهای-منابع فیزیکیوساختاری، گزینههای کلیدی در توسعه نوآوری و تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان است که با تمرکز بر این گزینهها برای هر کدام راهبردهایی تدوین و ارائه گردید تا باعث تقویت موضوعات مهم نقشه شده و در سطح بالاتر موجب رسیدن به اهداف شوند.
Innovation means the economic or social impact of the object on the market. Innumerable ideas are created but among them, only a small number can affec the market, considered as new ideas and inventions. Establishing knowledge-based companies in order to commercialize ideas is a serious work that has been done in the country to transform innovation into technology. The existence of an effective system for innovation with respect to the various types of specific resources required by the company to achieve sustainable competitive advantage is considered as a strategic choice. The purpose of this study is to develop a map to developing the innovation and commercialization level of the knowledge-based companies in Iran which conducted using Strategic Options Aevelopment and Analysis approach. Data collected through interviews with experts and the final map drew and analyzed using Decision Explorer software. Accordingly, human resources-technology-culture-political factors-financial&capital resources-physical&structural resources are key options in the development of the innovation and commercialization of the knowledge-based companies, by focusing on these options, strategies have been developed for each of them to reinforce the key issues and to achieve the goals at the higher level.
خلاصه ماشینی:
از مهم تريــن ويژگيهاي تفکر نظام مند ميتوان به اين موارد اشــاره کــرد: توجه به دانش و نوآوري به عنــوان يــک متغير درون زا و تحليل عوامل مؤثر بر آن ؛ نگاه کل نگر و نظام مند به نوآوري و ســعي در تحليل ريشه هاي خرد اين پديده ؛ تحليل نوآوري به مفهوم جامع آن شامل نوآوري در محصول و فرايند و همچنين نوآوريهاي ســازماني و فناورانه ؛ تأکيد بر نقش نهادها و کليه بازيگران نظام و سياســت ها يــا اقدامــات هدفمند در تعيين نرخ و جهــت نوآوري؛ ارائه چهارچوبي هماهنــگ و يکپارچه در جهت سياست گذاري؛ مدل کردن مفهوم پيچيده اي مانند نوآوري و نظام تبديل ايده به محصول ؛ و از مهم ترين مزايــاي اين نگاه ميتوان به اين موارد اشــاره کرد که مطابق با اين رويکــرد تلاش هاي نوآوري با ديگر سياست هاي کلان کشور (از قبيل سياست هاي آموزشي، سياست هاي پولي و غيره ) مرتبط ميشود و اين نگاه سيستمي به فرايند سياست گذاري سبب ميشود با درک صحيح از نظام نوآوري بتوان نقاط ضعف و ناهماهنگيهاي موجود را شناسايي و رفع نمود؛ همچنين يکي از نکات برجسته در نظام نوآوري، پيوند قوي دانشگاه و صنعت و تأکيد بر نهادهاي واسط و شناسايي حلقه هاي مفقوده است ؛ و نيز ازآنجاکه نظام نوآوري کمک ميکند تا تحقيقات هدفمند شود و متناسب با نيازهاي واقعي کشور و وضع اقتصادي انجام و به دنبال آن تحقيقات به نتيجه رسيده به فناوري تبديل شده و وارد بازار شوند لذا اين نظام ميتواند راه حل مناسبي براي حل مسائل و مشکلات توليدي بنگاه هاي کشورها به شمار آيد.