چکیده:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی انسان ها به عنوان تاجردر تجارت ها انجام شده است. این مقاله از نوع تحقیقات توسعه بوده و روش گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای می باشد. بسیاری از متفکران اقتصادی به این نکته پی برده اند که بر خلاف تفکرات سنتی در اقتصاد، فشار قانون و همچنین دست نامرئی بازار نمیتواند از آسیبهای اخلاقی تجارت جلوگیری کند.فرضیه تحقیق این است که گسترش اخلاق اسلامی درتجارت می تواند با پرکردن خلا های قانونی به کارکرد بهتر تجارت کمک نماید. اسلام با گذر از رویکرد کارکرد گرایانه صرف به تجارت، اخلاق تجارت را راهکاری برای گسترش فضایل اخلاقی در بازار و جامعه اسلامی قلمداد میکند. به طور کلی انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل می دهد.لذا در تحقیق حاضر به منظور شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی تاجران پس از بیان مسئله و ادبیات نظری تحقیق؛ ضرورت و اهمیت اخلاق از دیدگاه اسلامی تشریح شده و سپس با بررسی و جمع بندی موضوعات مختلف در زمینه رفتار اخلاقی در تجارت به سوالات تحقیق وتشریح موضوعات پرداخته شده است.
The present study aimed to identify factors affecting human moral behavior as Businessman In business .This article was a kind of development research (R & D) and it’s data collection method is library research .Many economic thinkers have recognized the fact that, contrary to traditional thinking in economics, legal pressure and the invisible hand of the market can not prevent moral hazard trade . The research hypothesis is that the spread of Islamic ethics in business can help bridge the gap in the performance of business law .Over the function-oriented approach to business ,Islam considered Business ethics Strategy for development of moral virtues in the Islamic market and society .In general, humans in the personal and moral character has a special feature that shape their thought, speech and action .So in this study, to identify factors affecting the ethical behavior of businessmen- after the expression of Question and Theoretical literature- the necessity and importance of ethics from an Islamic perspective is explained .Then were reviewed various topics in the field of ethical behavior in business and describe the research questions and explain the topics
خلاصه ماشینی:
از همين رو مسئله اصلي تحقيق حاضر اين است که چگونه گسترش اخلاق تجارت مي تواند بـا پرکردن خلا هاي قانوني به کارکرد بهتر تجارت کمک نمايد؟ ١- مباني نظري وپيشينه تحقيق از ديدگاه اسلام هم قانونگذاري بايد به خداوند انتساب داشته باشـد و هـم متصـدي اجـراي قـانون ، يعني، قانون را يا خداوند مستقيما و از طريق وحي بيان مي کند که آيات راجع به قوانين اجتمـاعي بيان کننده آنهاست يا آن قوانين در بيانات پيامبر و ائمه معصومين عليهم السلام در تبيين و تفسير آيات بيان شده که بخشي از سنت را تشکيل مـي دهنـد.
آيا اين شرکت بـراي حـل ١- آلبرت سي سالامون ، اخلاق تجارت ، ص ٢٨١ مشکل ميتواند زباله ها را در کشوري آسيايي که در آن قانوني مبني بر ممنوعيـت ايـن کـار وجـود ندارد، تخليه کند؟آيا صرف نبود قانون ، دليلي بر اخلاقي بودن آن است ؟عملي که مـيتوانـد موجـب بروز بيماريها و مرگ وميرهاي گسترده اي در آن کشور شود؟ به طور کلي، ميتوان اين پرسش را مطرح کرد کـه آيـا مـيتـوان مسـئوليت فعـالان در فضـاي کسب و کار را منحصر به وظايف قانوني آنها دانست ؟آيا آنها وظيفه اي فراي قانون ندارد؟آيا آنها نبايد به هنگام تصميم گيري به اين نکته توجه کنند که چه کساني ممکـن اسـت از تصـميم شـان آسـيب ببيند؟به بيان ديگر، اگر قانون رفتاري را مجاز شمرد و يا در مورد آن ساکت بـود، افـراد مـيتواننـد بدون هيچ محدوديت اخلاقي آن را انجام دهند؟ پاسخ به پرسش هاي مزبور منفي است ؛ نميتوان رفتاري را به دليـل قـانوني بـودن اخلاقـي نيـز قلمداد کرد.