چکیده:
در دنیای امروز، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقیبان و شدت رقابت، باعث اهمیت یافتن مفاهیمی چون رقابت پذیری شده اند. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقای سطح رقابتپذیری بنگاهها و دستیابی به مزیت رقابتی، بهرهگیری از قابلیت نوآوریهای فناورانه است. پژوهش حاضر با هدف استخراج ابعاد مختلف این قابلیتها و بررسی میزان تاثیر آنها بر رقابتپذیری و الویتبندی این ابعاد انجام شد. برای این منظور، پس از بررسی منابع و مقاله های مرتبط، قابلیتها در قالب 6 بعد دسته بندی شدند و ابعاد مختلف رقابتپذیری استخراج گردیدند. برای استخراج میزان تاثیر و چگونگی تاثیر این ابعاد از روش تحلیل و معادلات علت و معلولی در قالب روشهای تصمیمگیری گروهی استفاده شد. برای تعدیل ابعاد و استخراج میزان تاثیر آن ها، ابزار پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج کسب شده با روش دیماتل تحلیل شد و میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ابعاد، مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد قابلیتهای نوآوری فناورانه بر رقابتپذیری شرکتهای کوچک و متوسط تاثیرگذارند. همچنین در میان ابعاد قابلیت های نوآوری فناورانه، معیار»قابلیت یادگیری» به عنوان تاثیرگذارترین عامل و در میان ابعاد رقابتپذیری نیز «سودآوری» به عنوان تاثیرپذیرترین عامل شناخته شد.
One of the most important factors that stimulate firms to improve competitiveness and achieve competitive advantage is utilizing technological innovation capabilities. In this paper, various aspects of these capabilities are extracted, and their impacts on competitiveness are evaluated and prioritized. After reviewing the literature, the capabilities are categorized into six dimensions and different aspects of competitiveness are extracted. Due to the limited number of experts in the field of TICs and competitiveness, in this study, we use analysis and cause-and-effect equation methods in the form of multiple attribute decision-making analysis to determine the rate of the effects. The results based on DEMATEL techniques algorithm are analyzed and the rates of influencing and being influenced are measured. Based on the findings, TICs affect the competitiveness of small & medium enterprises, and "learning capability" is determined as the most influential factor. Among the measures of competitiveness, "profitability" scored as the most influenced factor.