چکیده:
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده و این تمایل هم در زمینههای پژوهشی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری در فناوری اطلاعات در شعب بانک کشاورزی شهر تهران در سال 1392 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان شعب و برخی از واحدهای سرپرستی شعب بانک کشاورزی شهر تهران به تعداد 135 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان 100 نفر محاسبه و برای نمونهگیری از روش طبقهای تصادفی استفاده شد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد و تحلیل دادهها با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار SmartPLS2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که نوآوری در فناوری اطلاعات تأثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد سازمانی را میانجیگری میکند و بین سرمایه روانشناختی و نوآوری در فناوری اطلاعات شعب بانک کشاورزی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
In the past two decades, organizational performance has become one of the most attractive topics of interest, resulting in various innovations in research and applied fields. This paper seeks to investigate the effects of psychological capital on organizational performance, focusing on the mediating role of innovation in information technology among the branches of Agriculture bank in Tehran, Iran. This study is empirical with descriptive-correlative methodology. The research population includes 135 managers and employees working for Agriculture bank in Tehran. A sample of 100 is selected from them for the experiment, using Kerjeici and Morgan table and random sampling. Data gathering tool in this study is a standard questionnaire, while structural equation modeling (SEM) and SmartPLS 2 software are used for data analysis. The results show that innovation in IT mediates the relationship between psychological capital and organizational performance, and there is a significant and positive relationship between psychological capital and innovation in IT. At the end, some suggestions are made to increase innovation in IT and to improve organizational performance.