چکیده:
امروزه نوآوری اجتماعی بهعنوان یک موضوع مهم و حیاتی در جوامع مطرح است. با این حال، مطالعه ادبیات موضوع نشان میدهد یکپارچگی چندانی میان نویسندگان مختلف وجود نداشته و طیف وسیع و گستردهای از تفسیرها و تعریفها در مورد آن ارائه شده است. در این شرایط، واکاوی تعریفهای موجود و ارائه تعریفی واضح، روشن، یکپارچه و جامع از نوآوری اجتماعی ضرورتی اجتنابناپذیر است که میتواند به برداشت و درک مشترک و منطقی از آن کمک نماید. برای این منظور، با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر قابلدسترس، تعداد 100 تعریف ارائهشده مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر و نویسندگان مختلف در مورد نوآوری اجتماعی بر اساس سه دسته کلی معیار «هدف»، «تمرکز» و «ماهیت» جمعآوری گردید. بهمنظور شناخت مفاهیم تشکیلدهنده، ابعاد و مؤلفههای تاثیرگذار، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در ادامه بهمنظور اعتبارسنجی مفاهیم استخراجشده، از روش پانل دلفی با حضور تعدادی از صاحبنظران و خبرگان استفاده شد. در پایان، یافتههای پژوهش در قالب 7 گزاره شامل «ایده کالا و خدمات عمومی»؛ «مدلی از حکمرانی»؛ «مدلی از مدیریت سازمانی»؛ «معطوف به اهداف اجتماعی»؛ «کارآفرینی اجتماعی»؛ «تغییر نهادی»؛ و «تحول اجتماعی» برای بیان مفهوم نوآوری اجتماعی ارائه گردید.
Today social innovation is a critical and vital issue in communities. However, reviewing the literature reveals a wide variety of interpretations and definitions of social innovation, and little integration among various authors. Therefore, analyzing existing definitions and presenting an obvious, clear, comprehensive and integrated definition for social innovation necessary, which could help authors come to common understanding and reasoning. To this end, by referring to valid and available documents, 100 valid definitions of social innovation proposed by scientific and research centers and various authors are extracted and grouped into three main categories of "purpose", "focus" and "nature." Content analysis method is used to identify the constituent concepts, dimensions and effective elements. And in order to validate the extracted concepts, Delphi panel method is used with the participation of a number of scholars and experts. At the end, the findings are presented as seven propositions about the concept of social innovation: "the idea of public goods and services", "governance and capacity building", "social entrepreneurship", "business strategy and organizational management", "new products, services and programs meeting social needs", "the processes of social change" and "institutional change.