چکیده:
هدف اصلی فرآیند توسعه محصولات جدید در صنایع دفاعی، تبدیل ایدهها و نیازهای مختلف به محصول یا سامانهای است که این نیاز را رفع نماید. فرآیند توسعه محصول جدید، شامل 6 مرحله اصلی است که عبارتند از: توسعه ایده، توسعه مفهوم، تعریف مساله و برنامهریزی، طراحی و توسعه مهندسی و تولید، اعتبارسنجی، پیشتجاریسازی و معرفی به بازار. در این مقاله، نقش مدیریت فناوری و توانمندیهای مرتبط با آن در فرآیند توسعه محصولات جدید دفاعی مورد بررسی قرار گرفته و در هر یک از مراحل ششگانه فرآیند یاد شده نقش مدیریت فناوری تببین گردیده و همچنین ابزارهای حوزه مدیریت فناوری مرتبط در هر یک از این 6 مرحله تشریح شده است. طی این پژوهش، پس از مصاحبه با خبرگان در سطح صنایع دفاعی، ابتدا ابزارهای مورد استفاده مرتبط با مدیریت فناوری در هر فاز شناساییشد و در ادامه با توزیع پرسشنامه 7 مقیاسی فازی دادهها جمعآوری گردید و در ادامه با کمک فن دلفی فازی تجزیهوتحلیل شد. بررسیهای انجامشده در سطح صنایع دفاعی نشان میدهد، مدیریت فناوری بهعنوان یکی از اصلیترین ابزارهای فرآیند توسعه محصول جدید، در فازهای اولیه توسعه بسیار پررنگ است و با حرکت به سمت فازهای پایانی، این تأثیرگذاری کمرنگتر میگردد. در پایان، 14 فرآیند و 8 ابزار مرتبط با مدیریت فناوری در فرآیند توسعه محصول جدید به کمک منطق فازی شناسایی و تحلیل گردید.
The main purpose of defense new product development (NPD) process is to transform different ideas to a product or a system that fulfill some needs. NPD process consists of six phases: idea development; concept development; problem definition and planning; engineering and production design and development; validation; and pre-commercialization and market launch. In this paper, we discuss the role of technology management and its related capabilities in new defense products and systems acquisition process and in each of the six phases, and discuss the role of technology management and its important and essential tools in each phase. For understanding this relationship, after interviews with the experts of defense industries, first the tools associated with technology management used at different phases are identified, and then a Fuzzy seven-scaled questionnaire is designed for data gathering. The data are analyzed using Fuzzy Delphi Technique. The results show that technology management, as one of the most important tools in defense new products development process, is more influential in initial phases. As we go through the NPD process, the role of technology management becomes less influential. The role of technology management, as a supporting tool in NPD process, is significant, and in this paper we aim to comprehensively cover this role. Finally, by using Fuzzy logic 14 processes and 8 tools associated with technology management are identified and analyzed.