چکیده:
نوآوری باز متکی به منابع دانش خارج از سازمان نظیر دانش مشتری است و تاکنون در حوزه تحقیقات فناوری صنعتی به دانش مشتری توجه نشده است. همچنین، نرخ شکست محصولات فناوری صنعتی بالاست. هدف تحقیق، بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید در فناوری صنعتی و عملکرد محصول جدید است. تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است. با بررسی ادبیات موضوع، مدل مفهومی و فرضیهها ارائه شد. سپس برای سنجش آنها پرسشنامهای طراحی و پس از اعمال نظر خبرگان، توسط مشتریان محصولات فناوری صنعتی تکمیل شد. اعضای نمونه از میان مشتریان محصولات جدید این حوزه و به روش طبقهای نسبتی و تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضیهها از طریق روشهای همبستگی و معادلات ساختاری نشان داد که، مدیریت دانش مشتری (شامل سه بعد دانش «از»، «درباره» و «برای» مشتری) با عملکرد توسعه محصول جدید، و عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید با عملکرد آن رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین، رابطة دانش «از» و دانش «درباره» مشتری با عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید تأیید اما دانش «برای» مشتری تأیید نشد. یافتهها نشان میدهد، بکارگیری مدیریت دانش مشتری در توسعه محصول جدید حوزه فناوری صنعتی اثرگذاری زیادی در موفقیت و ارتقای عملکرد این محصولات دارد.
Open innovation relies on external knowledge sources such as customers, and Customer knowledge has been neglected in researches about Iranian Defense Industry. In addition, new product failure rate is high in defense industries. This study aims to investigate the impact of Customer Knowledge Management (CKM) on the Critical Success Factors (CSFs) of New Product Development and New Product Development (NPD) performance. This is a metrical and descriptive study. Considering the literature of the study, conceptual models and the hypothesis were presented. Then, in order to evaluate the models and the hypothesis, a questionnaire was designed in order to get elite's opinions about users of defense products. Using relative categorized method, the sample members were selected among the users of new defense products. The analysis of the data through Structural Equation Modeling (SEM) showed that there is a positive and significant correlation between customer knowledge management (knowledge from, about and for customer) with performance of the new product development and critical sources factors. Also the relation between the knowledge “from and the knowledge “about” with critical Success factors was confirmed, but the knowledge “for” customers was not confirmed. The results show that applying customer management knowledge in the process of developing new defense products has a great impact on successes and performance promotion of new product.