چکیده:
هدف: مقاله حاضر به بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر تکالیف مشارکتی در یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان پرداخته است. روش: این پژوهش با روش شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون–پس آزمون انجام شد. جامعة آماری آن عبارت بود از دختران مقطع متوسطه پایه نهم شهر تهران با حجم نمونة 60 نفره در دو گروه گواه و آزمایش که به روش خوشه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. طرح پژوهش بهمدت 8 جلسه در دو گروه آزمایش و گواه طراحی و اجرا شد. گروه گواه با روش متعارف مبحث حجم و مساحت ریاضیات را آموزش دیدند، که تکالیف بهصورت فردی به دانشآموزان داده میشد، اما در گروه آزمایش، پس از آموزش، تکالیف مشارکتی به دانش آموزان در قالب گروه های 5 نفره به آنها ارایه شد. پیش از شروع دوره، یک پیش آزمون و در پایان آن نیز یک پس آزمون یکسان در هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا گردید. همچنین پس از 2 هفته آزمون یادداری برای هر دو گروه اجرا شد. آزمون مذکور از نظر روایی صوری و محتوایی توسط دو تن از معلمان ریاضی مقطع متوسطه و استاد راهنما مورد تأیید قرار گرفته بود. همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0محاسبه شد. در تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی از تحلیل کواریانس استفاده گردید. یافته ها: نتایج بررسی داده های پژوهش نشان داد که روش تدریس مبتنی بر تکالیف مشارکتی بر یادگیری و یادداری دانشآموزان در درس ریاضیات تأثیر مثبت دارد و استفاده از تکالیف مشارکتی در تدریس نسبت به آموزش متعارف، بر یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس ریاضی مؤثرتر است.
Purpose: The present paper aims to investigate
the effect of teaching method based on
cooperative assignments on students’mathlearning
and retention.
Method: This research was carried out by using
quasi experimental method and pre-test and posttest
design. The statistical population consisted of
the 9th grade high school girls in Tehran with a
sample size of 60 individuals in two groups of
control and experimental that were selected and
studied by accessible method. The research design
was designed and implemented for 8 sessions in
two experimental and control groups. The control
group was trained by the volume and area of
mathematics in conventional way that the
assignments were given individually to students,
but after training, in experimental group, the
participatory assignments were provided to
students in the form of the groups of five
individuals. A pre-test was performed at the
beginning of the course and a similar post-test was
performed at the end of the course in both control
and experimental groups. Also the retention test
was performed for both groups after two weeks.
The aforementioned test was verified in terms of
factual and content validity by two high school
math teachers and supervisor professors. Also its
reliability was calculated 0٫89 by using
Cronbach's Alpha Coefficient. In analyzing the
data, the descriptive statistics (mean, standard
deviation and variance) and inferential statistics of
covariance analysis were used.
Finding: The results of this study showed that the
teaching method based on cooperative
assignments has positive effect on students’
learning and retention in mathematics and using
the cooperative assignments in teaching is more
effective than conventional way on
studentslearning and retention in mathematics.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال پنجم – شماره اول – بهار ١٣٩٦ Vol ۵, No ۱, Spring ۲۰۱۷ تأثير روش تدريس مبتني بر «تکاليف مشارکتي » بر The impact of teaching method based on يادگيري و يادداري دانش آموزان در درس رياضيات «cooperative assignments» on students' پايۀ نهم mathematics learning and retentionin ٩th grade حسين زنگنه ١، حجت اله خدامرادي H.
M. A of تهران جنوب ، ايران Educational technology, Azad university, Tehran, Iran چکيده Abstract Purpose: The present paper aims to investigate هدف : مقاله حاضر به بررسي تأثير روش تدريس مبتني بر the effect of teaching method based onتکاليف مشارکتي در يادگيري و يادداري رياضي دانش آموزان cooperative assignments on students’mathlearningand retention.
Finding: The results of this study showed that the teaching method based on cooperative يافته ها: نتايج بررسي داده هاي پژوهش نشان داد که روش ’assignments has positive effect on studentsتدريس مبتني بر تکاليف مشارکتي بر يادگيري و يادداري learning and retention in mathematics and usingthe cooperative assignments in teaching is more دانش آموزان در درس رياضيات تأثير مثبت دارد و استفاده از on way conventional than effective تکاليف مشارکتي در تدريس نسبت به آموزش متعارف ، بر studentslearning and retention in mathematics.
inert knowledge توفيقي ندارند ( ;١٩٨٨ ,Anderson &Spiro, Coulson, Feltovich ; ١٩٩۶ ,Sherwood &Vye, .
با توجه به ميانگين نمرات گروه آزمايش و گواه در آزمون يادگيري ميتوان به اين نتيجه رسيد که تدريس مبتني بر تکاليف مشارکتي در يادداري درس رياضي دانش آموزان تأثير مثبت دارند.