چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ترکیب عوامل انگیزشی و کنترل ارادی در آموزش الکترونیکی و تأثیر آن بر یادگیری و انگیزش یادگیرندگان انجام شد.
روش: بهمنظور بررسی تأثیر عوامل انگیزشی و کنترل ارادی، با بهکارگیری یک طرح شبه آزمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 85 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس شهید مدرسِ دانشگاه فرهنگیان کردستان (جامعه آماری پژوهش) انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل همرا با پیشآزمون و پسآزمون جایگزین شدند. آموزش الکترونیکی طراحی شده برای گروه کنترل با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل (نظریه نمایش اجزاء) و با تلفیق عناصر انگیزشی الگوی کلر، و برای گروه آزمایش با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل و با تلفیق عناصر انگیزشی الگوی کلر به اضافه پیامها و راهبردهای کنترل ارادی طراحی گردید. عوامل انگیزشی و کنترل ارادی براساس الگوی انگیزشی کلر(ARCS) برای طراحی انگیزشی و نظریههای کنترل عمل کوهل، کاربردی کردن مقاصد گولویزر و خودتنظیمی زیمرمن برای کنترل ارادی با هم تلفیق شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که با وجود عدم تفاوت اولیه بین گروهها، نمرات یادگیری گروه آزمایش افزایش و همچنین سطح انگیزش دانشجویان بهویژه در دو عنصر ارتباط و اطمینان ارتقاء یافته است.
Purpose: The purpose of this study was to
combine motivational and volitional factors in the
design of e-learning and its impact on learning and
motivation of learners.
Method: In order to examine the impact of
motivational and volitional factors , By using a
quasi-experimental design and available sampling
method, a number of 85 undergraduate students at
the Farhangian University of Kurdistan in both
experimental and control groups with pre-test and
post-test participated in this study. for the control
group, Electronic Instruction, designed by the
Merill 's instructional design model (component
display theory) and combine it with the
motivational elements of the Keller 's model. for
experiment group, Electronic Instruction designed
by the Merill 's instructional design model and
combine it with the motivational elements of the
Keller 's model plus the messages and strategies of
volitional control. Motivational and volitional
factors combined based on the Keller 's model
(ARCS) for design of motivation, Theories of
Kuhl 's action control, Gollwitzer's
Implementation Intentions and Zimmerman 's
Self- Regulate Learning for volition. Data analysis
was done by covariance analysis and using SPSS
software version 21.
Results: results showed that despite the not
initial difference between the groups, The learning
grades of the experimental group have increased,
as well as the level of motivation of students,
especially in the two elements of relevance and
confidence.
خلاصه ماشینی:
Assistant Professor Of Instructional Technology, Tarbiat Modares University چکيده AbstraFt هدف : پژوهش حاضر با هدف ترکيب عوامل انگيزشي و کنترل combine motivational and volitional factors in theارادي در آموزش الکترونيکي و تأثير آن بر يادگيري و انگيزش design of e-learning and its impact on learning andmotivation of learners.
Method: In order to examine the impact of روش : به منظور بررسي تأثير عوامل انگيزشي و کنترل ارادي، با By using a ,motivational and volitional factors quasi-experimental design and available sampling به کارگيري يک طرح شبه آزمايشي و با استفاده از روش undergraduate students at ٨٥ method, a number ofنمونه گيري در دسترس ، تعداد ٨٥ نفر از دانشجويان مقطع the Farhangian University of Kurdistan in bothexperimental and control groups with pre-test and کارشناسي پرديس شهيد مدرس دانشگاه فرهنگيان کردستان post-test participated in this study.
عوامل s model'factors combined based on the Keller (ARCS) for design of motivation, Theories of انگيزشي و کنترل ارادي براساس الگوي انگيزشي کلر(ARCS)Gollwitzer's control, action 's Kuhl براي طراحي انگيزشي و نظريه هاي کنترل عمل کوهل ، کاربردي s'Implementation Intentions and Zimmerman Self- Regulate Learning for volition.
initial difference between the groups, The learning يافته ها: يافته ها نشان داد که با وجود عدم تفاوت اوليه بين ,grades of the experimental group have increasedas well as the level of motivation of students, گروه ها، نمرات يادگيري گروه آزمايش افزايش و همچنين سطح especially in the two elements of relevance andانگيزش دانشجويان به ويژه در دو عنصر ارتباط و اطمينان ارتقاء confidence.