چکیده:
هدف: هدف این پژوهش مقایسه برنامه درسی اجرا شده و کسبشده درس کارورزی و ارائه راهکار برای افزایش همخوانی و کاهش شکاف میان برنامههای دانشگاه فرهنگیان کردستان است.
روش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلم راهنما و دانشجو معلمان رشتههای مختلف دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1395/1394 میباشد. با توجه به جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 284 نفر دانشجومعلم و معلم راهنما انتخاب و به کمک پرسشنامه محققساخته از نمونه موردنظر جمعآوری شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده وجود ندارد. همچنین برنامه اجرا شده و کسب شده باهم همخوانی نداشته و بین دو مرحله اجرا شده و کسب شده درس کارورزی بهصورت کلی و هیچ کدام از خردهمقیاسهای مراحل اجرا شده و کسب شده تفاوت معنادار وجود ندارد یعنی بین کلیه اهداف محتوایی و اجرایی در مرحله اجراشده و کسب شده درس کارورزی تفاوت چشمگیری وجود ندارد. اما با توجه به نتایج به مقدار 07/40 میان برنامه درسی قصد شده و اجرا شده شکاف و فاصله وجود دارد که تفاوتی بسیار معنادار و مهم است. و جا دارد اصلاحاتی در برنامه کارورزی مراکز تربیت معلم و افزایش اثربخشی آن صورت گیرد.
Purpose: Teacher training and professional
qualifications is the best type of investment in the
education system. the aim of this research is
compare implemented and achieved curriculum
training lessons and suggest a solutions to increase
program compliance and narrow the gap between
problems of cultural university of Kurdistan
province
Method: The population of this study includes all
student teachers and teacher educators that
guideposts in various academic field. In this
population according to Morgan table and
stratified random sampling method, 284 students
teachers and teacher guides selected and
developed questionnaire implemented and
performed objectives submitted that comparing
the results
Results: finding showed that there is no
significant difference between two level of
implemented and performed objectives in training
course in general and none of the subscales so
there is no a big difference between content and
implementation objectives in the course of the
internship program.(P>0/05). According to the
results and findings of Table 3 in connection with
the consent of the student teachers and teachers,
amount of 44.07 in Likert response is in low and
very low so there are gap amount of 44.07 in
intended curriculum and implemented that is a
significant and important differences and efforts
should be made to reduce it.
خلاصه ماشینی:
University of Kharazmi, Tehran چکيده AbstraFt 3urpose: Teacher training and professional هدف : هدف اين پژوهش مقايسه برنامه درسي اجرا شده و qualifications is the best type of investment in theکسب شده درس کارورزي و ارائه راهکار براي افزايش همخواني و education system.
سؤالي که بلافاصله پس از اثبات ضرورت وجود نظام تربيت معلم مطرح ميشود، اين است که آيا اين نظام آن گونه که بايد و شايد وظايف و کارکردهاي موردنظر خويش را در راستاي ارتقاء و ايجاد صلاحيت هاي حرفه اي معلمان انجام ميدهد؟ يعني آيا بين آنچه ادعاي انجام آن را دارد (برنامه درسي اجراشده ) و آن چه که در نهايت انجام ميدهد يعني عملکرد فارغالتحصيلان تربيت معلم در کلاس درس (برنامه درسي تجربه شده يا کسب شده ) در درس کارورزي همخواني و هماهنگي برقرار است ؟ با توجه به بررسي و مطالعه نتايج تحقيقات انجام گرفته که اکثرا در موضوعات مربوط به مراکز تربيت معلم سابق ميباشد در رابطه با درس کارورزي به شيوه نويني که در حال اجرا در دانشگاه فرهنگيان است هيچ گونه پژوهشي صورت نگرفته زيرا دانشگاه فرهنگيان تازه تأسيس بوده و اولين دوره فارغالتحصيلان آن در سال جاري ميباشد که هم از لحاظ ساختاري (شکلي) و هم از لحاظ محتوايي کاملا موضوعي جديد است لذا؛ هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان هم خواني برنامه درسي اجرا شده و کسب شده درس کارورزي و ارائه راه کار مناسب جهت افزايش همخواني بين دو برنامه است .