چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش از راه دور پروژهمحور مبتنی بر رویکرد یادگیری سازندهگرایی بود.
روش: روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی با طرح استقرائی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اسناد و مدارکی که از 2000 تا 2016 در زمینه آموزش از راه دور، آموزش مبتنی بر پروژه و رویکرد یادگیری سازندهگرایی در پایگاههای اطلاعاتی منتشر شده است. که از 92 منبع اعم از مقاله، کتاب و پایاننامه 36 منبع به شیوه نمونهگیری نظری نمونه انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل داده به شیوه تحلیل تماتیک بهمنظور استخراج مولفههای آموزش از راه دور و الگوی یادگیری مبتنی بر پروژه صورت گرفت.
یافتهها: بنابر یافتههای پژوهش در خصوص آموزش از راه دور 8 مولفه اصلی و تاثیرگذار شامل مسائل سازمانی، مدیریتی، آموزشی، اخلاقی و فرهنگی، تعامل و طراحی رابط کاربر، ارزشیابی و پشتیبانی شناسایی شد. تلفیق این 8 مولفه با الگوی آموزش مبتنی بر پروژه و با تایید نظر صاحبنظران آموزش از راه دور و طراحان آموزشی، منجر به ارائه آموزش از راه دور پروژهمحور با رویکرد سازندهگرایی شد.
Purpose: The purpose of the present study was to provide a project-based distance learning model based on the constructivist learning
approach. The research method was the Grounded Theory. The statistical population of the study includes documents from 2000 to 2016 on distance education, project-based education, and constructivist learning approach in published databases. Of the 92 sources, including the article, the book and the thesis, 36 sources were selected in the Theoretical sampling method. Data analysis was conducted in a thematic analysis method in order to extract the components of distance learning and the project-based learning model.
Based on the findings of research on distance learning, eight main components including organizational, managerial, educational, ethical and cultural issues, Interaction and user interface design, evaluation and support were identified. Integrating these 8 components with the project-based education model, and endorsing the views of distance education educators and designers, led to the provision of distance learning project-based constructivist approach
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم– شماره چهارم – زمستان ٧٩٣١ صفحات: ١١٥-٨٦ Vol 6, No 4, Winter 2019 طراحي و اعتباريابي مدل آموزش از راه دور Design and Validation of a Project-Based Distance Learning Model With an پروژهمحور با تأکيد بر رويکرد سازندهگرايي Emphasis on Constructivist Approach 2 عبدالرحيم جهانآرا١*، محمدرضا سرمدي ، A.
Assistant Professor of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran چکيده Abstract هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش از راه دور Purpose: The purpose of the present study wasto provide a project-based distance learning پروژهمحور مبتني بر رويکرد يادگيري سازندهگرايي بود.
جامعه آماري پژوهش شامل اسناد و مدارکي که از ٣١١١ to ٢٠٠٠ the study includes documents from2016 on distance education, project-based تا ٣١١٦ در زمينه آموزش از راه دور، آموزش مبتني بر پروژه education, and constructivist learning approachو رويکرد يادگيري سازندهگرايي در پايگاههاي اطلعاتي منتشر ,sources ٩٢ in published databases.
Data analysis was conductedتجزيهوتحليل داده به شيوه تحليل تماتيک بهمنظور استخراج in a thematic analysis method in order to extractthe components of distance learning and the مؤلفههاي آموزش از راه دور و الگوي يادگيري مبتني بر پروژه project-based learning model.
Based on the findings of research on distance يافتهها: بنابر يافتههاي پژوهش در خصوص آموزش از راه دور learning, eight main components includingorganizational, managerial, educational, ethical ٨ مؤلفه اصلي و تأثيرگذار شامل مسائل سازماني، مديريتي، and cultural issues, Interaction and userآموزشي، اخلقي و فرهنگي، تعامل و طراحي رابط کاربر، interface design, evaluation and support wereidentified.