چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش روابط علی بین ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس اساتید و خودراهبری یادگیری آنان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تعداد 363 نفر در سال 96-1395 تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 186 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه یادگیری خودراهبر Williamson (2007) و کیفیت تدریس Seraj (2002) استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تائید شد. نتایج: یافتهها نشان داد که یادگیریخودراهبری دانشجویان و کیفیت تدریس اساتید در حد متوسط به بالا میباشد؛ و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دانشجویان کارشناسی از راهبردهای یادگیری خودراهبر بیشتر استفاده مینمایند. همچنین نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که بین کیفیت تدریس و ابعاد آن با یادگیریخودراهبر دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Aims: The purpose of this research assessment of causal relationship between students' perception of the teaching quality of faculty members and their SLD.
Methods: Present research is practical and its method was descriptive correlative. Statistical population of the research included all BA and MA students from fields of education in university of Isfahan totaled 363 persons in year 2016-2017. The sample size was selected totaled 186 persons based on Krejcie and Morgan table. Sampling method was proportional stratified random sampling. The research instruments were 2 questionnaires: self-directed learning Williamson (2007), Teaching quality Seraj (2002). Their reliability and validity were examined and approved.
Conclusion: findings showed that Student's SLD and Teaching quality of faculty is medium-high; and graduate students use self-directed strategies more than undergraduates.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٨ صفحات : ١١١-١٨٩ Vol 7, No 2, Summer 2019 Assessment of Causal Relationship سنجش روابط علي بين ادراک دانشجويان از کيفيت Between Student's Perception of The تدريس اعضاي هيئت علمي و خودراهبري يادگيري Teaching Quality of Faculty Members and Their Self –Directed Learning Using آنان به روش مدل يابي معادلت ساختاري Structural Equation Modeling سيد هدايت اله داورپناه * ١، رضا هويدا ٢، ياسر صيادي 3 S.
PhD of Educational Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran چکيده Abstract Aims: The purpose of this research assessment هدف : هدف پژوهش حاضر، سنجش روابط علي بين ادراک 'of causal relationship between studentsperception of the teaching quality of faculty دانشجويان از کيفيت تدريس اساتيد و خودراهبري يادگيري members and their SLD.
(١٩٧٥) Knowles يادگيري خودراهبر را فرايندي ميداند که در آن افراد با يا بدون کمک ديگران در زمينه تشخيص نيازهاي يادگيري خود، تدوين اهداف يادگيري، شناسايي منابع انساني و مادي موردنياز براي يادگيري ، انتخاب و اجراي راهبردهاي يادگيري مناسب و ارزيابي نتايج يادگيري خود، ابتکار عمل را به عهده ميگيرند (٢٠١٦ ,Chen &Zhoc )؛ بنابراين يادگيري خودراهبر فرايند تعيين جهت يادگيري توسط خود فراگير بدون حداقل کمک از ديگران ميباشد (٢٠١٦ ,Rashid &Din, Haron ) و انواع مختلفي از فعاليت هاي فردي و گروهي فراگيران را در برمي گيرد که آن ها در کلاس درس يا به عنوان فعاليت هاي فوق برنامه در خانه بدون مشارکت مستقيم معلمان انجام ميدهند (٢٠١٥ ,Smirnova &Kovalenko ).