چکیده:
عزالدین المناصره از منتقدان فرهنگی ـ سیاسی در حوزة نقد ادبی است که با نگارش کتاب النقد الثقافی المقارن؛ منظور جدلی تفکیکیبر غنای ادبیات تطبیقی در جهان عرب افزوده است. مؤلف در این کتاب، ضمن تعریف نقد فرهنگی و همپوشانی آن با سایر حوزههای علوم انسانی، به نارسایی و تأثیرات منفی نقد غربی بر هنر و ادبیات جهان اشاره و بر حفظ هویت آن تأکید کرده است. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، ضمن معرفی اثر، به ارزیابی نقد فرهنگی از دیدگاه مناصره و دیدگاههای ایدئولوژیکی وی به مباحث ادبی و هنری در کتاب مذکور پرداخته است. گفتنی است به چالش کشیدن افکار ملی و فراملی و معرفی نقد فرهنگی تطبیقی به عرصة نقد تطبیقی جهان عرب، ازجمله مزایای کتاب مورد پژوهش مناصره است. البته کلیگویی، نادیده گرفتن واقعیتها، عدم ذکر مستندات و ادله جهت اثبات مدعای خویش، نبود روند منطقی و اصولی جهت ورود به موضوع و عدم دستهبندی مطالب، ازجمله نقدهای محتوایی و ساختاری است که بر کتاب مناصره وارد شده و در پژوهش حاضر به تفصیل دربارة آنها سخن رفته است.
Ezuddin al-Muna'serah" (1946-present), a poet and critic of the Palestinian Authority, is one of the distinguished scholars of comparative literature in the Arab world, including political-cultural critics in the field of literary criticism, who wrote the book "Adaptive Cultural Critique, From the Structure of Discourse Discourse" Adaptive literature has added to the Arab world. The author in this book deals more with the theoretical and theoretical discussions with an anti-imperialist approach, and proposes the subject of "slaughter" by believing in a "comparative cultural critique" rather than the term "comparative literature." The author, while defining cultural critique and its overlap with other areas of the human sciences, has pointed to the inadequacy and negative effects of Western critique on the world of art and literature and emphasizes identity preservation. Therefore, the present study, with a descriptive-analytical approach, has examined these important issues and the explanation of Munaserah's ideas in the book "Comparative Cultural Criticism, From the Structure of Discourse Discourse" Among the benefits of Ali's research are the re-reading of Edward Said's views in a post-structuralist perspective, a different and ideological view of literary activities and works, and the challenge of national and transnational thought, and finally a comparative critique of comparative cultural worldview.; Clichy, narrowing, His claim is that there is no logical and principled procedure for entering the subject, as well as the absence of paragraphs and classification of the contents, including criticisms of Muna'serah's book and discussed in detail in the present study.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگران و ناقدان بسياري در جهان ازجمله در کشورهاي عرب زبان به اين مقولۀ ايدئولوژيکي پرداخته اند که از آن ميان ميتوان به عزالدين مناصره (١٩٤٦ـ اکنون ) شاعر و ناقد فلسطينيتبار، از پژوهشگران برجستۀ ادبيات تطبيقي و از جملۀ منتقدان فرهنگي ـ سياسي در حوزة ادبي اشاره کرد.
فريال غزول ، ناقد و استاد گروه زبان و ادبيات انگليسي و ادبيات تطبيقي دانشگاه امريکايي قاهره ، در کتاب فلسطينيان و ادبيات تطبيقي؛ روحي الخالدي، ادوارد سعيد، عزالدين المناصره و حسام الخطيب ٢٤ به ادوارد سعيد و عزالدين مناصره و آراي متفاوت اين دو در حوزة پژوهش هاي ادبي و هنري، به ويژه ادبيات تطبيقي و نقد فرهنگي تطبيقي اشاره ميکند و به نقل از مناصره ، روحي الخالدي را خواه از حيث زماني و خواه از حيث دقت علمي و روشمند بودن ، پيشواي پژوهشگران عرب در حوزة ادبيات تطبيقي قلمداد ميکند.
٤. نتيجه مناصره همچنانکه از عنوان کتاب النقد الثقافي المقارن ؛ منظور جدلي تفکيکي برميآيد، نقد فرهنگي تطبيقي با رويکرد ساختارشکنانه را که در جهت مخالف متافيزيک غرب و ازهم فروپاشيدن سلسلۀ پايگاني فرادستي و فرودستي انديشۀ غرب است ، به منزلۀ روش برگزيده و با همان روش نقدي، زيرساخت هاي مکاتب و آثار ادبي و هنري را بررسي کرده است .
مناصره زبان ، روش هاي نقدي جديد، مکاتب ادبيات تطبيقي و آثار ادبي و هنري در غرب و جهان عرب را زير ذره بين و در غربال نقد فرهنگي قرار داده و ضمن شرح مختصري از آن ها، معايب هر کدام را از زاويۀ امپرياليسم غرب بيان کرده است .