چکیده:
کتابهایی که در یک موضوع نگاشته میشود گاهی این سؤال را درپی دارد که با وجود بودن یکی، فایدة بعدی چیست؟ آیا نقص یا خللی نویسندة دوم را بر آن داشته که دست به نگارش جدیدی بزند یا حتی فراتر از آن با وجود بودن تألیفات فراوانی در متون منتخب، که گاهی با شرح و تحلیل همراه است، چه سودی بهبار میآورد؟ دو کتاب موردنقد در یک سال نگاشته شده و هر کدام با انگیزهای خاص یا احساس نیازی گردآوری شده است. اگر دو تألیف در یک سطح و با رویکرد واحدی بود امر موازنه دقیقتر و قدری سختتر میشد، اما از این دو تألیف مختارات عامری درسنامهای برای این مادة درسی بهشمار میآید و دیگری در راستای کتابهای سازمان سمت است که بیشتر جنبة آموزشی دارد و معیارهای خاصی نیز برای چاپ این کتابها دارد. نویسنده قصد خود را تکمیل کتاب تاریخ خود دانسته است. بهسبب شکل دو اثر و شیوة پرداختن به متون این دوره، مقایسة دقیق بین دو کتاب کمی دشوار بهنظر میرسد. از مهمترین نتایج حاصل از این تحقیق آنکه اشکالات تقریباً فراوان شکلی و محتوایی در هر دو کتاب وجود دارد که نباید در کتابهای آموزشی وجود داشته باشد. گزینش سرودهها در کتاب مختارات بیشتر بر اساس واقعیت دانشجوی کارشناسی است و کاملاً یک درسنامه بهشمار میآید، اما متون در کتاب المنتخب کاملتر و متنوعتر است.
Books written on one subject sometimes raise the question of what is the next benefit of having one? Did the defect or defect of the second author lead him to write a new work, or even beyond that, despite the large number of works in selected texts, which are sometimes accompanied by descriptions and analysis, what is the benefit? The two books reviewed were written in one year, and each was compiled with a specific motivation or sense of need. If the two works were on the same level and with the same approach, the balance would be more precise and a little more difficult, but of these two works, Mr. Ameri's book is a textbook for this subject and the other is in line with the books of The organization for researching and composing university textbooks in the haumanities (SAMT) He intends to publish these books and the author intends to complete his history book. Also, due to the different nature of the two works of evaluation and accurate comparison between the two books, it may seem unacceptable and unreasonable. One of the most important results of this research is that there are many problems in form and content in both books that should not be in educational books and the selection of poems in the Ameri's book is more based on Bachelor's students reality and in the selected book is more complete and varied and used.
خلاصه ماشینی:
بررسي دو کتاب مختارات من النصوص الدبيۀ في العصر العباسي الثاني و المنتخب من نظم العصر العباسي و نثره )٢( سيدرضا ميراحمدي * چکيده کتاب هايي که در يک موضوع نگاشته ميشود گاهي اين سؤال را درپي دارد که با وجود بودن يکي، فايدة بعدي چيست ؟ آيا نقص يا خللي نويسندة دوم را بر آن داشته که دست به نگارش جديدي بزند يا حتي فراتر از آن با وجود بودن تأليفات فراواني در متون منتخب ، که گاهي با شرح و تحليل همراه است ، چه سودي به بار ميآورد؟ دو کتاب موردنقد در يک سال نگاشته شده و هر کدام با انگيزه اي خاص يا احساس نيازي گردآوري شده است .
از لحاظ صفحه آرايي کتاب مختارات داراي شکلي خاص نيست و متون براي هر شاعر يا اديبي در صفحۀ جداگانه اي آمده است ؛ به اين شکل که چون المجاني الحديثۀ ابتدا شرح مختصري حتي مختصرتر از آن آورده و سپس قصيده يا متن را به صورت منتخب آورده است که غالبا همان منتخب المجاني الحديثۀ است .
اصول ارجاع دهي: از لحاظ رعايت اصول ارجاع دهي کتاب مختارات ، نويسنده با توجه به آنچه در مقدمه اذعان داشته تمام متون را از دو جلد ٣ و ٤ کتاب المجاني الحديثۀ و شرح کلمه ها را المعجم الوسيط و برخي اشاره هاي تاريخي را از کتاب تاريخ الأدب العربي نوشتۀ حنا الفاخوري گرفته است .
شرح بيت ها در مختارات بعد از پايان قطعۀ منتخب آورده شده است ، اما در کتاب المنتخب در زير همان صفحه به صورت پاورقي و به اندازة همان ابيات آورده شده است که هر کدام حسني و شايد عيبي داشته باشد.