چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بخش بندی بازار گردشگری شهر کلن آلمان برای گردشگران خارجی بر اساس ملیت و جاذبه های طبیعی – ورزشی و ارائه مدل بازار هدف می باشد.ابزار این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای شامل 41 سوال بوده که پس از تایید روایی و اعتبار آن(93%=a )در میان 300 نفر از دانشجویان میهمان دانشگاه ورزشی کلن آلمان و شرکت کنندگان خارجی در دوره های آموزشی – ورزشی کوتاه مدت در شهر کلن آلمان در مقطع زمانی یکسال توزیع گردید که توسط 195 نفر از آنان تکمیل گردید. داده های تحقیق از روش عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند : نتایج حاضر نشان داد سه انگیزه اول گردشگران، وجود یک نظام بانکی مناسب و هماهنگ با نظام بین المللی، وضعیت بهداشت، پاکیزگی ، نظافت و خدمات پزشکی و همچنین پایین بودن قیمت ها بوده ، سپس با بهره گیری از روش تحلیل عاملی-اکتشافی مدل بازار هدف مورد بررسی قرار گرفت، بر این اساس جاذبه های مربوط به ورزش های زمستانی و کوهستانی با واریانس (26/11 % )، طبیعت گردی با ( 26/12% ) سپس ورزش های آبی و ساحلی با مقدار(74/11%)، به عنوان مدل بازار گردشگری ورزشی برای گردشگران خارجی تعیین گردید. همچنین علاقه مندی ملیت های اروپایی، آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه به بازار گردشگری شهر کلن آلمان به ترتیب مرتبط با جاذبه های مربوط به کوهنوردی ، ورزش های زمستانی ، پرواز ورزشی های هوایی ،ورزشهای آبی –ساحلی و رویدادها و مسابقات ورزشی می باشد.همچنین بر اساس سن گردشگران، بیشترین میزان علاقه مندی به ترتیب به پرواز و ورزش های هوایی با100% مربوط به گروه سنی 35-31 سال و سپس صید و ما هیگیری با 60% نیز مربوط به این گروه سنی از نمونه ها می باشد همچنین ورزش های زمستانی با 40% مربوط به گروه سنی 29-15 و 35-31 می باشد.
The aim of this study was to segment tourism market of Cologne city (Germany) for foreign tourists based on nationality and natural-sport attractions. A researcher-made questionnaire consisting of 41 questions was used to collect data. After the validity and reliability, (α = 0.93) of this questionnaire was approved, it was distributed among 300 guest students of Cologne Sport University and foreign participants of short-term training-sport courses in Cologne city (Germany) in a one-year period. 195 questionnaires were returned. Research data were analyzed using factor analysis. The results indicated that three main motivations of tourists were: a suitable banking system coordinated with international banking system, hygienic condition, health and medical services and low prices. Then exploratory factor analysis was used to investigate the target market model. Based on this model, the attractions of winter and mountains sports (11.26% variance), hiking (12.26% variance) and water sports (11.74% variance) were determined as the sport tourism market model for foreign tourists. In addition, the interest of Europeans, Africans, Asians and Pacific nations in tourism market of Cologne city were respectively the attractions of climbing, winter sports, flying and aerial sports, water sports and sport events and competitions. Also, based on the age, the age group of 31-35 had the highest interest in flying and aerial sports (100%) and then hunting and fishing (60%). The age group of 15-29 and 31-35 were interested in winter sports (40%).