چکیده:
یکی از جنبههای عالی بلاغت شعر مولانا در غزلیات شمس، کاربرد انواع ردیف است. مولویپژوهان معاصر بیشتر به مختصات فکری مولانا در غزلیات عنایت داشتهاند و نوعی از عرفان حماسی و وحدت وجود برای او قائل شدهاند؛ امّا توجه به موسیقی برجسته، بهویژه موسیقی کناری آن موضوعی است که از نظرها دور مانده است. یکی از جلوههای موسیقی کناری ردیف است. مولانا در غزلیات شمس از هر ساختاری در جهت ساخت ردیف بهره برده است تا جایی که میتوان او را در این زمینه بیرقیب دانست. بهکارگیری ردیفهای دلنشین در ساختار غزلیات شمس موجبات افزونی بار بلاغت شعر مولوی و موسیقیاییتر شدن سخنش را فراهم کرده است. مولوی در غزلیات شمس شور و هیجان را به مخاطب خود القا میکند و در این راه دستیابی به ردیفهایی با ساختار جدید برای او موجد سبکی شخصی شده است. در این مقاله انواع ردیفهایی که در جهت غنای موسیقی و بلاغت شعر مولانا اثرگذار بودهاند، زیر عنوانهایی چون: ردیفهای اسمی، ردیفهای گروهی، ردیفهای جملهوار، ردیفهای فعلی، ردیفهای ضمیری و ردیفهای حرفی تحلیل و بررسی شدهاند.
One elegant perspective of rhetoricism of Molavi’s poem in Ghazaliyat- e Shams rises from using various types of radif. Contemporary Molavi researchers have regarded more his thought characteristics and somehow, assigned him a kind of epical theosophy and unity of existence. However, considering the its prominent music of poetry, especially kenari music have been neglected. One form of kenari music is radif. He has used every possible structures in Ghazaliyat- e Shams in order to create radif and this is why he is unique in this context. Applying pleasant radifs in Ghazaliyat- e Shams has led to the elaborated eloquence of his poem and the musical tone of his poem. In Ghazaliyat -e Shams, Molavi induces fervor and excitement to his reader. In this way, finding radifs with novel constructions has led to formation of his personal style. This paper is to analyze various types of radifs including those of noun, group, sentence, verb, pronoun, and letter effective in the musical and rhetoric constructions of Molavi's poems.