چکیده:
مقدمه: بررسی موضوع ارزشهای فرهنگی به منزلة سرمایهای اجتماعی از مسائل مهم ملی و فراملی به حساب میآید. این ارزشهای فرهنگی در جوامع دینی نیازمند سرمایهگذاری و تقویت بنیانهای فرهنگ دینی است. بهترین دوران برای تثبیت فرهنگ دینی و تبدیل آن به سرمایة اجتماعی مطلوب دوران کودکی (آغاز تولد تا چهاردهسالگی) است. این دوران فرصتی بسیار مناسب برای تثبیت هنجارها و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی است. در این میان آموزههای دینی برای تثبیت فرهنگ دینی در دوران کودکی قابلیت ارائة روشهای روزآمد را دارد تا به وسیلة آن توسعة پایدار سرمایة اجتماعی محقق شود. روش تحقیق: پژوهش حاضر به اعتبار ماهیت پژوهشی توصیفیـ تحلیلی است و به لحاظ نوع پژوهش بنیادی به شمار میآید. از این رو، همة اطلاعات مرتبط با موضوع با ابزارهای سنجش کتابخانهای و اسنادی گردآوری شد و سپس روش تجزیهوتحلیل کیفی و عقلی به کار رفت. نتایج: آموزههای دینی برای تثبیت فرهنگ دینی در دوران کودکی پنج شیوه را مبتنی بر فطرت ارائه میدهد: شیوة ارائة الگو (الگودهی، الگوزدایی)، شیوة پاداش معنوی از سوی والدین که منجر به رشد عاطفیـ اجتماعی میشود، شیوة تنبیه غیربدنی با در نظر گرفتن اهداف تربیتی، شیوة کنترلمداری برای تثبیت فرایند تربیت اجتماعی و عدم انحراف اجتماعی با توسعه در مفهوم کنترلگر، شیوة آموزش مهارتهای اجتماعی (شامل نوعدوستی، رعایت حقوق دیگران، وفای به عهد، فروتنی، بردباری، راستگویی، حیا و عفاف).
Addressing the issue of cultural values as a type of social capital is one of the most fundamental national and international issues. These cultural values require investment and strengthening of the foundations of religious culture in religious societies. The best time to stabilize a religious culture and turn it into an appropriate social capital is childhood (from birthday to 14 years old). This period is a very good opportunity to stabilize cultural and social norms and values. Meanwhile, by stabilizing a religious culture in childhood, religious teachings can provide up-to-date methods to achieve social capital sustainable development. The present study was descriptive-analytical in terms of the nature of the research and fundamental in terms of the type of research. For this purpose, all relevant information was collected through library and document analysis instruments and was analyzed using qualitative and rational analysis methods. The obtained results revealed that religious teachings offer five methods based on innate disposition in order to establish the religious culture of childhood, namely the provision of a role model (modeling, de-modeling), the provision of spiritual reward by parents that leads to emotional-social development, the introduction of non-corporal punishment considering educational goals, the use of control measures to stabilize the process of social education and social non-deviation via the development of the concept of controller, and the provision of social skills training that includes altruism, observing others’ rights, faithfulness, humility, tolerance, honesty, modesty and chastity.