چکیده:
امروزه تبدیل مدارس به یک مکان سالم، زنده، چالاک، پویا و مهیج که شور و شوق، زنده بودن، دوست داشتن، باهم بودن، بخشیدن، مهربان بودن، عامل بودن... را بیاموزد؛ یکی از بزرگترین چالشهای مربیان محسوب میشود. نشاط، تحرک، پویایی، چالاکی... از ویژگیهای نسل امروز است و موافق مقتضیات فطری اوست، خمودگی، سستی، انزوا، بیتحرکی.. آفت بزرگ و مانع عظیم رشد و شکوفایی خلاقیت نسل جوان میباشد. مطابق تئوری طبقه بندی نسلها، امروزه اکثریت طبقه نسلی دانش آموزای و دانشجویی را طبقه نسلی z تشکیل میدهد. به نظر میرسد، که توجه به هنجارها، باورها و ویژگیهای این نسل برای اتخاذ رویکردهای آموزشی متناسب با ویژگیهای آنان ضرورت خواهد داشت. برنامهریزیهای آموزشی نظامهای آموزش و پرورش در کشورهای توسعه یافته با توجه به خصوصیات این نسل؛ این دیدگاه را سرلوحه خود قرار دادهاند: "شوق زندگی کردن را به دانشآموزان بیاموزیم". لذا مدرسه فردا، مدرسهای است که از یک طرف پاسخگوی الزامات این نسل باشد و شوق آموختن و زندگی کردن را بیاموزد و از طرفی دانش آموزانی باسواد مطابق تعریف جدید یونسکو تربیت نماید. شخصی با سواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.... این مقاله ابتدا مروری بر مطالعات گذشته و حال، و ارائه راهکارهایی برای آینده خواهد پرداخت.
Today, turning schools into a healthy, agile, dynamic and exciting place that that teach passion, being alive, loving, being together, forgiving, being kind, acting ... is one of the biggest challenges for educators. Vitality, mobility, dynamism, agility ... are characteristics of today's generation. Weakness is great pest and it is a huge obstacle to the growth of the young generation's creativity. According to generational classification theory, the majority of today's generation of students is the generational class z. It seems that this generation's norms, beliefs and characteristics will need to be addressed in order to adopt educational approaches tailored to their characteristics. Educational planning in developed countries due to the characteristics of this generation has the following perspective:"To teach students the passion to live." So tomorrow's school is one that will meet the needs of this generation and teach them the passion to learn and live. And on the other hand, educate literate students according to the new definition of UNESCO.