چکیده:
چکیده: از یک سو بازاریابی دیجیتال، کسبوکارهای امروزی را با انقلابی فناورانه همراه کرده و فرصتهای بیشماری را در زمینه صادرات به وجود آورده است و از سوی دیگر، دنیای صنعت و فنّاوری مدرن، هرروز بیشازپیش به مواد معدنی نیازمند است. به همین دلیل، پژوهش حاضر به ارزیابی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی معدنی استان بوشهر پرداخته است تا ضمن سنجش وضعیت کنونی بازاریابی دیجیتال این بخش، در جهت مدرنیزه کردن شرکتهای استان گامی برداشته باشد. اطلاعات این پژوهش توصیفی-کاربردی بهصورت میدانی، و با ابزارهایی چون پرسشنامه و مصاحبه گردآوریشده است. تحلیل دادهها بهصورت کمی و با استراتژی همبستگی و پیمایش انجامیافته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه 172 شرکت معدنی استان است که با نمونهگیری بر اساس معیار (معیارهای «فعال بودن»، «استفاده از بازاریابی دیجیتال» و «صادراتی بودن»)، 11 شرکت بهعنوان نمونه انتخابشدهاند. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS وSmart-PLS انجامگرفته است. یافتهها نشان میدهند، استراتژی بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی معدنی استان وضعیت مناسبی نداشته، و شرکتها در 4 بعد این استراتژی، یعنی «برنامه بازاریابی، دستیابی به مشتری هدف، تعامل با مشتری (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) و درگیر کردن مشتری»، امتیاز مناسبی دریافت نکردهاند.
Abstract: Digital marketing can be considered a modern approach, which has accompanied today's businesses with a technological revolution. On the other hand, the world of modern industry and technology needs minerals more and more every day. For this reason, the present study has evaluated the digital marketing strategies of mining companies in Bushehr province and also provided suggestions in this regard, in order to assess the current state of the digital marketing in this sector, to take steps to modernize the companies in the province. This descriptive-applied research has collected information in the field, using tools such as questionnaires and interviews, has analyzed the data quantitatively, and has adopted a correlation and survey strategy. The statistical population of the study is all 172 mining companies in the province, and by sampling based on the criteria of "activation" and "use of the digital marketing", 11 companies have been selected as a sample. Data analysis was performed with SPSS and Smart-PLS software. Findings show that the digital marketing strategy of the province's mining companies is not in a good condition, and companies in 4 dimensions of this strategy, namely "PLAN, REACH, ACT (CONVERT) and ENGAGE" did not receive a appropriate score. Therefore, the present study to improve this situation provides practical suggestions for the digital marketing of the mining companies in Bushehr province.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان ميدهند، استراتژي بازاريابي ديجيتال شرکت هاي صادراتي معدني استان وضعيت مناسبي نداشته ، و شرکت ها در ٤ بعد اين استراتژي، يعني «برنامه بازاريابي، دستيابي به مشتري هدف ، تعامل با مشتري (تبديل بازديدکننده به مشتري) و درگير کردن مشتري»، امتياز مناسبي دريافت نکرده اند.
مسئله اساسي در اين پژوهش آن است که ، استراتژيهاي بازاريابي ديجيتال در شرکت هاي معدني استان بوشهر، نه ارزيابي شده اند و نه به شکل آگاهانه اي تدوين شده اند.
بنابراين ، در اين پژوهش ابتدا بازاريابي ديجيتال شرکت هاي معدني استان بوشهر، با استفاده از مدل RACE، ارزيابي شده و پس از آن ، راهبردهايي جهت بهبود بازاريابي ديجيتال بخش معدن استان بوشهر تدوين شده است .
Engage (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل مفهومي پژوهش با توجه به هدف اين پژوهش که «ارزيابي بازاريابي ديجيتال شرکت هاي صادراتي معدني استان بوشهر» است ، مدل مفهومي اين پژوهش ، بر اساس مدل RACE تنظيم شده است .
بررسي وضعيت وب سايت شرکت هاي معدني (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنان که پيشتر گفته شد داده هاي مورد نياز پژوهش از طريق مدير شرکت ، مدير بازاريابي و مدير فروش ١١ شرکت معدني استان بوشهر که داراي فعاليتي صادراتي بوده و شرکت آنها در زمينه بازاريابي ديجيتال فعال هستند گردآوري شده است .
بنابراين ، کليه فرضيات پژوهش مورد تأييد قرارگرفته و نشان از ضعف استراتژيهاي بازاريابي ديجيتال شرکت هاي صادراتي معدني استان بوشهر و تمامي ابعاد اين استراتژي دارند.
نتيجه گيري و پيشنهادات در اين پژوهش ، بازاريابي ديجيتال شرکت هاي صادراتي معدني استان بوشهر با استفاده از مدل RACE مورد ارزيابي قرارگرفته است .