چکیده:
با توجه به نقش صادرات در اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین، رقابت در بازارهای بینالمللی، لزوم توجه به کسبوکارهای فعال در صادرات بیش از پیش مهم است. این نوع کسبوکارها برای بقای خود در بازار، در مقابل رقبای بزرگتر میتوانند از طریق نوآوری بر اندازه غیراقتصادی خود غلبه کنند. بنابراین این پژوهش درصدد بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر صادرات نوآورانه و تأثیر آن بر عملکرد صادراتی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق، شرکتهای صادراتی صنعت مواد غذایی است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه در میان 200 شرکت فعال که در حوزه بینالملل این صنعت فعالیت دارند، از طریق کانالهای ارتباطی مجازی گردآوری گردید و حدود 103 شرکت به عنوان نمونه براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، به گویههای پرسشنامه پاسخ دادند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه الکترونیکی متشکل از 47 سوال استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. تجزیهوتحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تمرکززدایی با ضریب 597/2، بازارگرایی صادرات با ضریب 228/3، تبادل اطلاعات با ضریب 310/4 و رقابتپذیری با ضریب 877/2 بر صادرات نوآورانه تأثیر مثبت و معنیداری دارند؛ و رسمیسازی با ضریب 313/0 و پویایی بازار با ضریب 896/0 بر صادرات نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری ندارند. همچنین، نتایج نشاندهنده نقش میانجی صادرات نوآورانه با ضریب 025/13 در تأثیر تمرکززدایی، بازارگرایی صادرات، تبادل اطلاعات و رقابتپذیری بر عملکرد صادراتی میباشد.
According to the role of export in the social and economic goals of the country and, the competition that exist in international markets, the crucial need to highly considering the active business in exporting is obvious. This type of businesses can overcome their major competitors during non-economic level by the innovation for their survival in the market. So, this study aims to investigate the influential factors on export innovativeness and its effect on export performance. Statistical Population of this study is exporting companies in the food industry. The data of this study were collected from 200 active companies, through an electronic survey. About 103 companies responded to the questions of the survey as a sample based on Cochran formula and using simple random sampling. An electronic survey included 47 questions used to gather the data. The data were analyzed using SPSS software and SEM-PLS approach. The results show that Decentralization factors with 2.597, Export Market orientation with 3.228, Information exchange with 4.310 and competitiveness with 2.877 coefficients have positive and significant effect on export innovativeness; while Formalization with 0.313 and market dynamic with 0.896 coefficients have no positive and significant effect on export innovativeness. Also, the results indicate the mediating role of export innovativeness with 13.025 coefficient in the effect of Decentralization, Export Market orientation, Information exchange and competitiveness on export performance.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير عوامل سازماني، استراتژيک و محيطي بر عملکرد صادراتي؛ تحليل نقش ميانجي صادرات نوآورانه در ميان شرکت هاي صادراتي محمد فاريابي *١، صمد رحيمي اقدم ٢، وحيده ابراهيمي ٣ و سولماز کاظمي 4 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٨/١٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٩/٢٢ چکيده با توجه به نقش صادرات در اهداف اقتصادي و اجتماعي کشور و همچنين ، رقابت در بازارهاي بين المللي، لزوم توجه به کسب وکارهاي فعال در صادرات بيش از پيش مهم است .
نکته مهم اين است که شرکت ها براي بقاي خود در بازارهاي بين المللي، نيازمند اين هستند که عملکرد صادراتي قابل قبولي داشته باشند، زيرا، عملکرد صادراتي ضعيف نه تنها به از دست دادن سهم بازار منجر ميشود، بلکه در بلندمدت باعث هدر رفت منابع سازمان و سرمايه گذاريهاي انجام شده در اين حوزه خواهد شد؛ بنابراين ، بسيار ضروري است که هر سازمان عوامل تأثيرگذار بر عملکرد صادراتي خود را شناسايي کند و به آن ها توجه ويژه اي داشته باشد (خليد و بتي ٢، ٢٠١٥).
در بازارهاي بين المللي که شرکت ها به شدت با کاهش عملکرد روبه رو هستند، سازمان ها بايد در جهت کاهش زمان توسعه محصولات جديد و نوآورانه (نوآوري محصول ) و ارائه روش هاي بهينه توليد (نوآوري فرآيند) به عنوان ابزار کسب موفقيت و مزاياي رقابتي بلندمدت عمل کنند (لوميکين و ديس ٦، ٢٠٠١).
از طرف ديگر، با مرور ادبيات نظري، صادرات نوآورانه به عنوان تمايل شرکت براي استفاده از ايده هاي جديد تعريف ميشود که منتهي به توسعه فرآيندها و محصولات تجاري مرتبط با صادرات ميگردد که شرکت را در دستيابي به مزيت رقابتي و عملکرد والاتر در بازارهاي صادراتي توانمند مينمايد (ماکري و همکاران ، ٢٠١٦).
Organizational culture, market orientation, innovativeness, and firm performance: An international research odyssey.