چکیده:
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری و چابکی استراتژیک با نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد شرکتها است. روششناسی: این ﭘﮋوﻫﺶ از لحاظ هدف، توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل پژوهش، مدیران و کارکنان شرکتهای بیمه بود و حجم نمونه با نرمافزار جی-پاور نسخه 1,3، 422 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اسمارت پی.ال.اس انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری و چابکی استراتژیک به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد شرکتها تأثیر دارند. نتیجهگیری: ایجاد و به کارگیری همزمان قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری استراتژیک و چابکی استراتژیک با چاشنی نوآوری مدل کسب و کار ضمن بهبود عملکرد شرکتها، به مدیران در نحوه بهبود عملکرد شرکتها در محیطهای پویا کمک مینماید.
Context/Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of knowledge management capabilities, flexibility and strategic agility with the mediating role of business model innovation on firm performance. Methodology: The objective of this study is practical and it is descriptive-survey in nature. The statistical population of it is Iranian insurance firms. The sample size was determined to be 422 people by the use of G-Power software version 3.1. questionnaire knowledge management capabilities, Akram et al. (2018) questionnaire was used, to assess strategic flexibility, Miroshnichenko et al. (2020) questionnaire was used, to assess strategic agility, Omoush (2020) questionnaire, business model innovation from Asemokha et al. (2020) and to assess firm performance, Venkatraman & Ramanujam (1986) questionnaire was used. The validity and reliability of the research tool were confirmed and the data were analyzed via Smart PLS software version 3. Findings: Findings showed that knowledge management capabilities, strategic flexibility and agility, directly and indirectly through business model innovation, have a positive effect on firm performance. Conclusion: Creating and applying knowledge management capabilities, strategic flexibility and strategic agility simultaneously, via business model innovation, not only improve firm performance, but also help managers learn how to improve firm performance in dynamic environments.
خلاصه ماشینی:
ارتقای عملکرد سازمان از طریق قابلیت های مدیریت دانش ، انعطاف پذیری استراتژیک و چابکی استراتژیک ؛ نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار یعقوب رشنوادی ١، فراز صادق وزیری ٢، رسول نصرت پناه ٣ چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیت هـای مـدیریت دانـش ، انعطـاف پـذیری و چـابکی استراتژیک با نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد شرکت ها است .
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که قابلیت های مدیریت دانش ، انعطاف پذیری و چابکی استراتژیک به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد شرکت ها تأثیر دارند.
نتیجه گیری: مدیران شرکت های بیمه باید با فراهم سازی زیرسـاخت فنـاوری اطلاعـات و ارتباطـات متناسـب بـا مدیریت دانش و بازآرایی ساختار سازمانی برای منعطف و چابک کردن آن همگام با پویایی فضای کسب و کـار، بـا نوآوری در ارزش پیشنهادی به مشتریان از طریق نوآوری در مدل کسب و کار به عملکرد برتر دست یابند.
بر این اساس مدل مفهومی پژوهش را می توان مطابق با شکل (١) نشان داد: قابلیت های مدیریت دانش نوآوری مدل کسب و کار انعطاف پذیری استراتژیک عملکرد شرکت چابکی استراتژیک شکل ١.
Strategic Agility, Business Model Innovation, and Firm Performance: an Empirical investigation.
Knowledge Management Capabilities and Organizational Risk-taking for Business Model Innovation in SMEs. Journal of Business Research, Volume 130, 683-697.
Investigation the Relationship Between Supply Chain Management Activities and Operational Performance: Testing the Mediating Role of Strategic Agility-A Practical Study on the PharmaceuticalCompanies.
کلیدواژه ها:
انعطافپذیری استراتژیک
،
چابکی استراتژیک
،
نوآوری مدل کسب و کار
،
قابلیتهای مدیریت دانش
،
عملکرد شرکت
firm performance
،
Business Model Innovation
،
Knowledge management capabilities
،
Strategic flexibility
،
Strategic agility