چکیده:
زمینه و هدف: محدودیتهای مالی و منابع فراروی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط، بهرهگیری از رویکرد نوآوری باز را ضروری نموده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی چندسطحی از عوامل مؤثر بر پیادهسازی موفق نوآوری باز انجام شده است. روششناسی: با استفاده از دیمتل تجدید نظر شده فازی بر پایه نظرات 12 نفر از خبرگان، میزان اثرگذاری عوامل بر یکدیگر محاسبه شدند و با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری فراگیر، عوامل مورد مطالعه سطحبندی شدند. یافتهها: بر اساس تحلیل دادهها، عوامل موفقیت نوآوری باز به ترتیب اهمیت در سطوح پایه، راهبرد و عملیات طبقهبندی شدند. عوامل اقتصادی (تأثیرگذارترین شاخص)، دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و سیستم پشتیبان فناوری اطلاعات در لایه پایه بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند. رقبا، همکاران، استراتژی سازمان، یادگیری سازمانی، کارکنان و سیستم پاداشدهی در لایه راهبرد و تأمینکنندگان، ساختار سازمانی و مسائل محیط زیستی (عامل منزوی در مدل) در لایه عملیات دستهبندی شدند. نتیجهگیری: مدیران جهت کاهش ریسک تحقیق و توسعه و افزایش شانس بقای سازمان، فرآیندهای خود را به سوی نوآوری باز سوق دهند. همچنین، توسعه روابط با مراکز تحقیقاتی و تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات باعث تسریع دستیابی به اهداف نوآورانه میشود.
Context/Purpose: Today, due to manufacturing SMEs resource and financial constraints, using the open innovation is one of the basic approaches in these companies. The research aims to present a multilevel model for success factors of open innovation implantation. Methodology: the first stage, the effect of each success factor of Open Innovation on the others determined by fuzzy revised DEMATEL based on views of 12 experts; Then, Interpretive structural model of studied factors plotted in 3 level called base, strategic, and operational layer respectively. Findings: In terms of importance open innovation success factors divided by 3 levels called base, strategic, and operational layer. The most significant level dedicated to the base layer including Economic Factors as the most influential indicator on the others, Universities, research Institution, and IT Support System. Competitors, Partners, Organizational Strategy, Organizational Learning, Employees and Reward Systems in the strategic layer and suppliers, organizational structure, and Ecological issues (secluded factor in the model) are at the operational layer. Moreover, success factors are ranked based on effectiveness, and their causal nature is also identified. Conclusion: Given the importance of results, managers of manufacturing SMEs advised to reduce the risk of R&D and increase the odds of organization survival by changing opening their innovation process. Besides, developing of partnership with universities, research institutes, and Strengthening the IT's infrastructure could accelerate the achievement of innovative goals.
خلاصه ماشینی:
اگرچه مفهوم نوآوری باز به شدت در ده سال اخیر مورد توجه دانشگاهیان داخلی و خارجی قـرار گرفته است (نعمتی، خاشعی و دهقانان، ١٣٩٤)، اما با توجه به اهمیت شرکت های کوچـک و متوسـط مطالعات کمی در ایران خصوص حرکت به سوی نوآوری باز در این شرکت هـا انجـام شـده اسـت و تحقق مفهوم نوآوری باز به عنوان چالشی حیاتی برای مدیران مطـرح اسـت (شـفیعی نیـک آبـادی و حکاکی ٣، ٢٠١٨)، بررسی پژوهش ها نشان می دهد اگرچه برخی از پژوهش ها ماننـد حقیقـت (١٣٩٦) و زنجیرچی، جلیلیان و معین زاده (١٣٩٧) به ترتیـب از تکنیـک دیمتـل ٤ و مـدل سـازی سـاختاری - تفسیری ٥ استفاده کرده اند اما در این شرکت ها، رویکردهای جدیدی مانند دیمتـل تجدیـد نظـر شـده فازی ٦ و مدل سازی ساختاری – تفسیری فراگیر٧ مورد مطالعه قرار نگرفته اند.
مرحله اول: مطالعه میزان اثرگذاری عوامل مؤثر بر موفقیت نـوآوری بـاز بـر یکـدیگر (ماتریس ارتباط کامل ) با استفاده از دیمتل تجدید نظر شده فازی مرحله دوم: ارائه مدل ساختاری- تفسیری فراگیر عوامل بر مبنای ماتریس ارتباط کامل پیشینۀ پژوهش نوآوری باز در پارادایم نوآوری باز مرزهای تحقیق و توسعه نه تنها برای پیاده سازی ایـده هـای خـارجی، بلکـه برای عرضه ایده های درون سازمانی باز است (سـبک رو و همکـاران، ١٣٩٧).
اگرچه حقیقت (١٣٩٦) بـا اسـتفاده از تکنیـک دیمتـل و زنجیرچـی، جلیلیان و معین زاده (١٣٩٧) با استفاده از مدل سـازی سـاختاری -تفسـیری عوامـل مـؤثر بـر نوآوری باز را مورد بررسی قرار داده اند اما جنبه نوآورانه این تحقیق ترکیب دو رویکرد دیمتل تجدید نظر شده فازی و مدل سازی ساختاری-تفسیری فراگیر با یکدیگر است تا درک بهتر و عمیق تری از عوامل مورد مطالعه ایجاد گردد.
کلیدواژه ها:
دیمتل تجدید نظر شده فازی
،
مدلسازی ساختاری-تفسیری فراگیر
،
نوآوری
،
نوآوری باز
Innovation
،
Open Innovation
،
Fuzzy Revised DEMATEL
،
Total Interpretive Structural Modelling