چکیده:
زمینه و هدف: اکثر مدل های مدیریت تامین فقط مختص محصولات فیزیکی بوده و تعداد اندکی از آنها برای تامین اقلام خدماتی و به طور خاص، برای صنعت اپراتوری تلفن همراه ارائه شده اند. این مقاله با هدف مطرح نمودن ابعاد، پارامترها و شاخصهای یک مدل سبدی چند بعدی برای مدیریت تامین خدمات در صنعت اپراتوری تلفن همراه ارائه شده است. روش شناسی: با ترکیب سه مدل سبدی مدیریت تامین پایهای مطرح در ادبیات موضوع و علاوه بر آن، اضافه نمودن یک بعد جدید از طریق انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان، یک مدل چهار بعدی بازتابی رابطهای چند سطحی برای مدیریت تامین اقلام خدماتی اپراتورهای تلفن همراه ارائه شده است. مدل حاضر با روش دلفی فازی در سطح خبرگان صنعت اپراتوری تلفن همراه ساخته شده و نیکویی برازش آن با استفاده از تحلیل عاملی مورد تائید قرار گرفته است. یافته ها: با به کارگیری مدل ساخته شده در شرکت همراه اول، 50 مورد از اقلام خدماتی تامین شده توسط این شرکت، در 16 گروه طبقهبندی شده و برای هریک از گروهها، براساس پیشنهادات موجود در ادبیات موضوع همراه با بهرهگیری از تکنیک گروه متمرکز، اقدامات راهبردی تامین مقتضی پیشنهاد شده اند. نتیجه گیری: مدل مستخرج از تحقیق حاضر، از چهار بعد: اهمیت استراتژیک خدمت، ریسک بازار تامین، میزان دست بسته بودن خریدار و سرعت نوآوری در فنآوری تشکیل میشود که مجموعا دارای 11 مولفه و 33 شاخص است. کلیه خدمات تامین شده توسط اپراتورهای تلفن همراه قابل دستهبندی در 16 خوشه مرتبط با چهار بعد مدل هستند.
Purpose: The majority of supply management models are limited to physical products and few are designed for service items. Therefore, this paper is aimed to propose dimensions, components and indicators of a multidimensional portfolio model for service supply management in the mobile operator industry. Methodology: Combining the three high-cited models in the literature background, and adding a new dimension through in-depth interviews with the experts, a four-dimensional multilevel relational reflective model has been proposed for service supply management in the mobile operator industry. This model has been built up using the Fuzzy Delphi method and its goodness of fit has been confirmed through factor analysis. Results: The final model has been applied in MCCI company and 50 services procured by the company has been classified into 16 groups. Then, for each group, based on the the literature background, along with using the focused group technique, the pertinent supply strategic actions have been proposed. Conclusion: The model extracted from this study consists of four dimensions: the strategic importance of service, the risk of supply market, the extent of buyer captivity and the pace of innovation in technology, which totally contains 11 components and 33 indicators. All the services provided by the mobile operators can be classified in 16 clusters related to four main dimensions.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج تحلیل داده های پژوهش نشان داد که مدل از چهار بعد اهمیت استراتژیک خدمت ، ریسک بازار تأمین ، میزان دست بسته بودن خریدار و سرعت نوآوری در فن آوری و در مجموع از ١١ مؤلفه و ٣٣ شاخص تشکیل شده است .
Gelderman & Van Weele بر اساس مـوارد پـیش گفتـه ، ایـن مقالـه بـا هـدف مطـرح نمـودن ابعـاد، پارامترهـا و شاخص های یک مدل سبدی یکپارچه چند بعدی برای مـدیریت تـأمین خـدمات در صـنعت اپراتوری تلفن همراه تدوین شده است .
از سوی دیگر، از طریق مطالعه موردی شـرکت همـراه اول ، اقـلام خدماتی خریداری شده توسط این شرکت طبقه بندی و جایگـاه هـر یـک از آن هـا در خانه های مدل پیشنهادی تعیین شده و در نهایت ، فهرست اقدامات استراتژیک تـأمین مناسب برای هر گروه از اقلام ارائه شده است ؛ به عبارت دیگر، در این پـژوهش سـه پرسش اساسی ذیل مطرح است : ١ .
بـا توجـه به ویژگیهای خاص فن آوری در صنعت اپراتوری تلفن همراه ، خبرگان یک مـدل چهار بعدی را برای مدیریت تأمین اپراتورهای تلفن همراه پیشنهاد نمودند که سـه بعد آن از مدل های پیشین اخذ شده (اهمیت استراتژیک خـدمت ، ریسـک تـأمین ، میزان دست بسته بودن خریدار) و بعد چهارمی تحت عنوان «سـرعت نـوآوری در فن آوری» به آن افزوده شده است .
Purchasing and supply chain management: Analysis, strategy, planning and practice.