چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، بررسی وضعیت صنعت خودروی تجاری ایران از منظر بازیگران و ارائه راهکارهایی جهت مقاله با آن است. دراین ارتباط با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر ۲۳ پرسش در سه گروه مشکلات سمت عرضه (داخلی و صادرات)، سمت تقاضا و مشکلات مرتبط با سرمایه گذاری مشترک، نظرات ۵۰ نفر از ذینفعان صنعت ازجمله شرکت های خودروساز تجاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دریافت گردید. سپس با استفاده از تحلیل عاملی و نرم افزار SPSS، نتایج بررسی و اهم مشکلات احصا گردید. مهم ترین مشکلات از منظر ذینفعان شامل نقایص مرتبط با تامین منابع مالی (میانگین امتیاز ۷۲۷/۰)؛ فضای نامناسب کسب وکار (میانگین امتیاز ۷۱۳/۰)؛ پیچیدگی فرآیند صادرات (میانگین امتیاز ۶۹۴/۰)؛ ضعف های زیرساختی مشتمل بر قانونی، بانکی، حمل ونقل، گمرکی و... (میانگین امتیاز ۶۵۷/۰) و درنهایت شرایط نامناسب برای سرمایه گذاری مشترک (میانگین امتیاز ۶۲۲/۰) بوده است. با توجه به تجربه کشور ترکیه به عنوان کشوری موفق در بخش خودروهای تجاری و رقیب منطقه ای ایران و مهم ترین مشکلات، راهکارهایی در دو بخش عمومی (کل اقتصاد) و اختصاصی (بخش) پیشنهاد شد.
خلاصه ماشینی:
گرچه در دوره انتهایی، سند راهبرد توسعه صنعتی با رویکرد برونگرا (توسعه صادرات) تدوین شد، در سالهای پایانی این دوره با بازنگری در سند راهبردی تمرکز بر درون و قطع ارتباط با دنیای خارج اتخاذ شد که با توجه به ساختار انحصاری حاکم بر صنعت خودروی کشور به کاهش تنوع تولید و تقاضا برای خودروهای داخلی و عدم تلاش خودروسازان برای ارتقای کیفیت منتهی شده است.
آنها تضمین میکنند که درون بخشهای راهبردی ـ بهویژه بخشهایی همچون نفت و گاز با اجارههای اقتصادی بزرگ، یا خودرو با ساختار بازاری مشتمل بر بیشمار تأمینکننده ـ از کالاها و خدمات داخلی در صنعت استفاده میشود و از این منظر فرصتی برای جایگزینی کالاهای داخلی باارزش افزوده با نهادههای وارداتی فراهم میشود؛ بنابراین، برخلاف نگرش سنتی حمایت از صادرات که بسیاری از طرفداران توسعه دهههای 1960 و 1970 ارائه کردهاند، الزامات داخلیسازی درصدد جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی توسط شرکتهاست (Veloso (2001)).
org/turkish-automotive#/turkish-automotive با توجه به جدول، بخش عمده همکاریهای صورت گرفته در صنعت خودروی تجاری ترکیه در قالب سرمایهگذاری اعم از مستقیم خارجی و یا مشترک بوده است.
صادرات و واردات خودرو 2014 (دستگاه) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Source: Automotive Manufacturers Association, 2015 Tractor data is taken from Turkish Statistical Institute, HS: 8701 با توجه به جدول، 3/64 درصد صادرات سال 2014 مربوط به خودروهای سواری و 7/32 درصد از آنِ خودروهای تجاری سبک بوده است.