چکیده:
تیمهای نوآور در اقتصاد کشورها نقش مهمی جهت ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد ایفا میکنند. به همین دلیل مورد توجه سرمایهگذاران زیادی هستند به طوری که بسیاری از آنها به جای سرمایه گذاری بر ایدهها بر روی تیمهای نوآور سرمایهگذاری میکنند. این پژوهش با هدف طراحی و ارائه چارچوب مفهومی جهت ارزشگزاری تیمهای استارتآپی و نوآور انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای- کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر گردآوری دادهها آمیخته ازنوع اکتشافی میباشد. جامعهی پژوهش در بخش کیفی 17 نفر از مدیران و صاحبنظران شرکتهای سرمایهگذاری، سرمایهگذاران و کارآفرینان باتجربه و موفق بوده و جامعه آماری بخش کمی را نیز 360 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای سرمایهگذاری و کارآفرینان موفق تشکیل میدهند که از میان آنها 178 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از طریق تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفته است. با جمعبندی ادبیات نظری و تجزیه و تحلیل دادهها، معیارهای ارزشگزاری تیمهاینوآور در سه بُعد مکمل انسجام تیمی، یکپارچگی گروهی و شایستگیهای فردی طبقه بندی میشوند که 12 مولفهی مجزا و 80 شاخصِ تایید شده، این معیارها را تشکیل میدهند.
Innovative teams in the economies of countries play an important role in creating added value in the economy. For this reason, they are of interest to many investors, so many of them invest in innovative teams instead of investing in ideas. The present study is in terms of development-applied purpose, in terms of exploratory nature. The research population in the qualitative section is 17 experienced and successful managers of investment companies, investors and entrepreneurs, and the statistical population of the quantitative section consists of 360 managers and experts of successful investment companies and entrepreneurs. 178 people were selected by simple random sampling. The data collection tool is in the qualitative stage of the interview and in the quantitative part is a questionnaire. Data analysis was performed in the qualitative part by content analysis method and in the quantitative part by confirmatory factor analysis. By summarizing the theoretical literature and analyzing the data, the evaluation criteria of innovative teams are classified into three dimensions: team cohesion, group integration, and individual competencies. Also, 12 separate components and 80 approved indicators constitute these criteria.
خلاصه ماشینی:
]باتوجه به روند رو به رشد سرمایه گذاری جهانی روی این گونه تیم ها در دو دهه اخیر، میتوان گفت که یکی از مهم ترین ارکان در این حیطه ، مقوله ارزش گزاری ١تیم های نوآور و نیروی انسانی آن هاست که نقش عملیاتی مهمی در شکل گیری، رشد و موفقیت کسب وکارهای نوپا و اطمینان سرمایه گذاران دارد؛ زیرا باعث کاهش منازعات بالقوه بین کارآفرین و سرمایه گذار میشوند[٤] .
به عنوان مثال باوم و سیلورمن ١١[١٩] در مورد تأثیر عوامل مختلفی از جمله سرمایه انسانی بر تصمیم گیری سرمایه گذاران و عملکرد کسب وکارهای نوپا مطالعه میکنند و در حالیکه بین کیفیت سرمایه انسانی و میزان سرمایه گذاری رابطه 1Risk actor ummation 2Scorecard 3Comparable ransactions 4Book alue 5Liquidation alue 6DiscountedCash low 7FirstChicago 8Venture apital 9Franke 1H0yytiainen 1B1aum nd ilverman معناداری مییابند، بین ویژگیهای سرمایه انسانی و موفقیت کسب وکار ارتباطی پیدا نمیکنند.
جمع بندی نتایج تحلیل های آماری نشان میدهد که از میان ١٠٢ شاخص شناسایی شده در مطالعات نظری و مصاحبه ها، تعداد ٨٠ شاخص دارای بار عاملی متناسب (بیشتر از ٠/٥) برای حضور در چارچوب مفهومی ارزش گزاری تیم های استارت آپی و نوآور هستند که از این تعداد ٢٤ شاخص در بعد "انسجام تیمی"، ٢٥ شاخص در بعد "یکپارچگی گروهی" و ٣١ شاخص در بعد "شایستگیهای فردی" قرار دارند.
L. The importance of vertical and shared leadership within new venture top management teams: Implications for the performance of startups.