چکیده:
در معادلات سیاسی بینالمللی، رسانهها بهعنوان نیرومندترین و در ضمن باصرفهترین ابزار پیشبرد اهداف و ایدئولوژیهای دستاندرکاران پروژة جهانیکردن بهحساب میآیند. در واقع، قدرتهای جهانی در تلاش هستند با استفاده از قدرت رسانهها، فرایندهای جهانی شدن را به نفع خود تغییر دهند. در این خصوص، تاثیر گذاشتن بر سطح رضایتمندی سیاسی مردم کشورهای مختلف از طریق رسانهای کردن ضعفها یا نقاط قوت دولتها و افزایش توقعات مردم، یکی از برنامههای مورد توجه آنان بوده و هست.
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطة رسانههای جمعی و رضایتمندی سیاسی- ملی، با بررسی نظریههای مختلف در حوزة رضایتمندی سیاسی و رسانههای گروهی، به بیان نظری مسئلة تحقیق پرداخته است. در این تحقیق، از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه از میان حجم نمونة 400 نفر، به گردآوری دادهها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین چهار رسانة گروهی (تلویزیون، ماهواره، اینترنت و روزنامه) میزان مصرف اینترنت، رابطة معناداری با متغیر وابستة تحقیق نداشت، اما رسانهی دیگر، در سطح اطمینان 99 درصد، رابطة معناداری با رضایتمندی ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان میدهد که بهترتیب، تلویزیون، ماهواره و روزنامه، بهترین پیشبینی کنندهها برای رضایتمندی سیاسی- ملیاند.
In international political equations, mass media are regarded as the most powerful and at the same time most economical means for achieving goals and spreading ideologies of those involved in the globalization project. In fact, world powers are trying to use the media power to change the globalization process in favor of their own interests. Influencing the political satisfaction levels of the people in different countries through highlighting the weak points or strong points of governments in the media and increasing expectations of the people has been one of their important plans. This research study aims at explaining the relationship between mass media and political-national satisfaction through investigating different theories in the fields of political satisfaction and mass media. The survey method utilizing questionnaire technique has been employed to collect data from the sample population of 400 participants. The results show that out of the four mass media, television, satellite, and newspaper have a meaningful relationship with political-national satisfaction, at the significance level of 99%, and amount of internet usage did not have any meaningful relationship with the dependent variable. Also, multiple regression coefficients show that television, satellite, and newspaper are respectively the best predictors of political-national satisfaction.
خلاصه ماشینی:
com@mghobadi٨٩ ٢- کارشناسي ارشد جامعه شناسي دانشگاه خوارزمي تهران کليدواژهها: رضايت مندي سياسي - ملي ، رسانه هاي گروهي برون مرزي ، رسانه هاي گروهي درون مرزي ، جهاني شدن ١- مقدمه و طرح مسئله رضايت سياسي ١ مردم، در تمامي جوامع به دليل داشتن ابعاد بين المللي و مشروعيت سازي براي حکومت ها در عرصۀ جهاني ، روز به روز بيشتر مورد توجه قرار ميگيرد، و از آنجا که تأثير مستقيمي بر افزايش مشارکت مردم در امور سياسي - اجتماعي دارد، مورد توجه سياست مداران و پژوهشگران مسائل اجتماعي - سياسي نيز واقع ميگردد.
٢- اهداف تحقيق هدف اصلي اين تحقيق ، بازکاوي تأثير رسانه هاي فرامرزي و درون مرزي بر رضايت مندي سياسي - ملي با توجه به مختصات جهاني است ، ليکن اهداف ديگري نيز دنبال ميشود که برخي از آنها به قرار ذيل اند: - ارائۀ راهکارها و پيشنهادهاي جديد جهت بالا بردن ميزان رضايت مندي مردم نسبت به نظام سياسي کشور؛ - چگونگي برنامه ريزي ، مقاوم سازي و نياز سنجي برنامه هاي رسانه اي به ويژه رسانۀ جمعي در بعد داخلي و بين المللي با توجه به عصر جهاني شدن ؛ - چگونگي خنثي سازي توطئۀ دشمنان کشور با توجه به عملکرد رسانه اي کشورهايي که در جبهۀ مقابل جمهوري اسلامي قرار گرفته اند.