چکیده:
دستیابی به حکمرانی خوب و استقرار نظام تدبیر در حکومت، به یکی از مهمترین مقاصد در جوامع و دولتها تبدیل شده است. دستیابی به این مهم تا حد زیادی نیازمند تخصیص بهینه منابع به اهداف مرتبط با آن است. نظام بودجهریزی بدان جهت که ابزاری برای تخصیص بهینه منابع مادی به سیاستها و برنامههای هر کشور است، اهمیت غیرقابلانکاری در دستیابی به این مقصود دارد. بر این اساس، در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و تبیین مشخصات و مؤلفههای سیاستگذاری نظام بودجهریزی خوب برای کشورمان هستیم که ارتقادهنده حکمرانی خوب باشد. مؤلفههایی که در صورت انجام اصلاحات و حصول به آنها در سیاستگذاری بودجهای، زمینه تحقق حکمرانی خوب کشور را فراهم میآورد. برای تحقق این هدف، از روش تحقیق کیفی تحلیل تم بهره جستهایم که با استفاده از آن، از سه منبع ادبیات نظری، مصاحبه با خبرگان و مطالعه تطبیقی کشورهای منتخب، مختصات سیاستگذاری نظام بودجهریزی خوب را در قالب 8 مقوله و 61 تم مربوطه، استخراج و تبیین نمودهایم.
خلاصه ماشینی:
امروزه دربارة اينکه تلاش براي دستيابي به حکمراني خوب ، به يکي از مهم ترين اهداف در جوامع و دولت ها تبديل شده است ، اجماع بين المللي وجود دارد (همان جا) و نظام بودجه ريزي بدان جهت که ابزاري براي تخصيص بهينۀ منابع مادي به سياست ها و برنامه هاي هر کشور است ، اهميت غيرقابل انکاري در دستيابي به اين هدف دارد.
کاستي هاي نظام بودجه ريزي در ايران و شاخص هاي حکمراني خوب (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٦- قاسمي ، ١٣٨٤: ١٠٩- ١٠٨؛ شبيري نژاد،١٣٨٦: ٧٧-٩٥؛ نوبخت ، ١٣٩١: ٨-٤٦؛ رمضاني ، ١٣٨٥: ٨٣- ٦٣؛ کردبچه ، ١٣٨٥: ٥١-٦٦ و ١٤٥-١٤٨ و ٢١٢-٢٢٠؛ قادري و فرزيب ، ١٣٨٥، ٢٩١-٢٩٤ و همچنين گزارش هاي مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در سال هاي مختلف تحت عناوين « بودجه ريزي در ايران مسائل و چالش ها(١٣٨١)»؛ «مسائل و مشکلات بودجه ريزي در ايران : خلاصه نظرات متصديان فرايند بودجه (١٣٨٦)»؛ «بودجه ريزي در ايران : بودجه و پارلمان (١٣٨٧)»؛ «بودجه ريزي در ايران : حقوق قوه مقننه در بررسي و رأي به بودجه (مباني نظري و الگوي پيشنهادي )، (١٣٨٦)»؛ «نقش در حال تحول پارلمان ها در فرايند بودجه ،١٣٩١»؛ «نقش کميسيون هاي داخلي در نظارت پارلماني ،١٣٨٩»؛ «فرار مالياتي و رشد اقتصادي در ايران ، ١٣٨٨؛ نظريه حکمراني خوب : توانمندسازي دولت طرح پژوهشي حکمراني خوب (٦)، ١٣٨٣» (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) دستيابي به حکمراني خوب و ثبات و پايداري آن در جامعه ، مستلزم تعامل سازندة تعداد زيادي زيرسيستم است .