چکیده:
شورای نوردیک متشکل از پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند ، دانمارک و ایسلند و همچنین سه منطقه خود مختار و مستقل جزائر فارو، سرزمین گرینلند و جزیره آلند می باشد. تمامی این کشورها دارای برند ملی و تصویر جهانی - منطقه ای مناسب می باشند. امروزه اسکاندیناوی و نوردیک دریچۀ واقعی خوشبختی و رفاه برای تعداد کثیری از مردم دنیا است و مدل حکومتداری، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع ، کسب و کار و سیاست آنها ، الگوی بسیاری از کشورهای دنیا می باشد. اصولاً برند نوردیک و اسکاندیناوی و نام و تصویر هر یک از این کشورها، امروزه حامل فرآیندهای ذهنی، ادراکی و بصری است که همراه با خود بسیاری از مفاهیم جذاب را به همراه دارد. بررسی روند ساخت برندینگ و تصویر سازی منطقه ای و ملی کشورهای شورای نوردیک از اهداف پژوهش حاضر است. بر همین اساس مقاله حاضر با بررسی روند سیاستگذاری و ساخت تصویر و برندینگ منطقه ای - ملی شورای نوردیک بر این امر اذعان می کند که سیاستگذاری شورای نوردیک در زمینه فرآیند برندینگ ملی و ساخت تصویر منطقه ای هر یک از کشورهای مربوطه هماهنگ و همگرا بوده است، به طوری که حاصل آن ساخت برند و تصویر منطقه ای- جهانی مناسب برای کشورهای حوزۀ نوردیک و اسکاندیناوی است که امروزه در کنار برندینگ و تصویر سازی ملی جداگانه هر یک از این کشورها، نقشی اساسی در ادراک بصری و ذهنی این منطقه در اذهان و تصور مردم دیگر نقاط دنیا دارد.
خلاصه ماشینی:
اين سازمان که از مدت ها قبل و در سال هاي اوليۀ بعد از جنگ جهاني دوم و براساس ايدة يک سازمان دفاعي مشترک اسکانديناوي بين اين کشورها در برابر کشورهايي مثل اتحاد جماهير شوروي و آلمان تشکيل شده بود (١٩٥٢ م ) ابتدا به عنوان شوراي بين پارلماني در کشورهاي نورديک عمل ميکرد و حوزة تصميم گيري آن بيشتر نظامي و امنيتي بود.
Nordic علاوه بر اين ، فرهنگ نورديک در زمينۀ وارد کردن فن آوري جديد در جامعه بسيار به روز بوده است و کشورهاي شمال اروپا هميشه ازجمله اولين کشورهايي بوده اند که فن آوري هاي جديد را به کار گرفته اند.
فراگير کردن اقتصاد، آموزش ، فرهنگ و سياست کشورهاي اسکانديناوي در جهان امروز و برند شدن تصوير ملي اين کشورها از سوي شوراي نورديک و کميته هاي تخصصي بين المجالسي هر يک از آن ها از اهداف اساسي اين شورا بوده است .
علاوه بر اين ، براساس تحقيقات جديد، از ميان دانشجويان خارجي محصل در اروپا، دانشجوياني که در کشورهاي اسکانديناوي به خصوص سوئد، دانمارک ، نروژ و فنلاند تحصيل ميکنند، با حجم زيادي از دانش خالص به کشورهايشان بازمي گردند (٢٠١٦ ,Nordic Council of Ministers: ٧٥).
در سوئد نيز اختلاف نظرهايي جزئي براي هدايت اقتصاد اين کشور به مسير رشد سبز بين حزب سوسيال دموکرات و حزب محيط زيست وجود دارد (١١ :٢٠١٢ ,The Nordic Council of Ministers).
هدف اساسي پروژة ساخت و صادرات برند و تصوير ملي در کشورهاي حوزة نورديک در زمينه هاي مختلف ، گسترش رشد اقتصادي و فرهنگي اين کشورها و الگو شدن همه جانبۀ مدل زندگي ، کار، فرهنگ ، اقتصاد و سياست آن ها براي ديگر نقاط دنياست .